Journal 2014 - # 518

Hi uols! Salam keamanan, salam perpaduan dan salam perjuangan!! Semakin hari semakin dasyat dunia ni kan, macam-macam kita tengok, kita lihat, kita dengar, kita baca dan kita rasa. Apa sebenarnya maksud mereka sebenarnya, tak cukup dengan rakyat biasa yang tidak cerdek kali ini seorang ahli politik pula yang mempersendahkan kedaulatan dan keselamatan negeri di Bawa Bayu! Siapa dia untuk melakukan sedemikian! Teresa Kok satu nama tidak asyik lagi dalam arena politik! Seolah-olah lupa asal usul nenek moyangnya! Terlalu biadap dalam video onederful Malaysia CNY Video dimana video itu menyatakan seorang tetamu undangan TK lelaki pondan yang mengenakan pakaian berwarna pink dlm minit 3:37 di mana dialog tersebut "Otherwise you can travel to Sabah to see pirates, with bonus showof kidnapping and scenes of open fire. Live performance, gonna be very exciting". Pada aku dialog tersebut sengaja di timbulkan dan sindiran bagi memburukan negeri Sabah ini seolah-olah sarang Lanun!! Memang tak sedar diri langsung mereka ini.



Nak bagi ucapan CNY pun bagi jer la tak payah nak sindir bagai! Ternyata video tersebut sengaja nak bagi panas rakyat #Sabah. Inikah yang dinamakan pemimpin yang nak memimpin secara adil. Belum lagi jadi pemerintah dah mula tujuk belang macam pengkhianat dalam erti kata pasar macam komunis doh!!

Teresa Kok
Kalau sebelum ini dahlah dikaitakan dengan isu negatif beliau, kali ini pula dengan isu video yang menyindir! Aku bukan nak mempertahankan kerajaan memerintah tapi aku ingin mengkritik tindakan mereka mempersendahkan negeri kelahiran aku. Kenapa begitu biadap sekali dengan menggunakan nama negeri orang, Engkau pikir Sabah ni saja kah ada Lanun?? Cuba tengok kes jenayah di Semenanjung tu Mak Cik TK oii! Lebih tinggi berbanding Sabah doh!! Nyawa manusia bila di bunuh bagai tiada harga serupa sampah! Yang menjadi Samseng bangsa engkau juga TK oii!!

Ni aku nak imbas kembali sejarah bangsa Engkau masuk Sabah yang engkau sindir ni Mak Cik oii!! Bangsa Engkau masa di Sabah ni dulu zaman Jepun, Pihak Jepun nampak saja bangsa Cina terus tikam dan tembak tanpa banyak cakap. Disebabkan Bangsa bumiputra Sabah iaitu Keturunan Dusun telah menyelamatkan bangsa kamu menyembunyikan nenek moyang engkau! Mengaku saudara untuk selamatkan nyawa nenek moyang Engkau doh! Dahlah tu bangkai mayat pun kena campak oleh Jepun dalam Sungai Tuaran doh!! Ini Sejarah yang nyata walaupun tak tertulis dekat mana-mana buku sejarah tanyalah orang-orang tua yang masih hidup di daerah Tuaran, Aku bersyukur walaupun Arwah datuk aku tu Polis British tapi sejarah yang dilaluinya banyak diceritakan pada aku agar tahu asal usul dan menghargai keharmonian serta menghormati bangsa lain. Tapi engkau ni tak tau la apa punya jenis manusia!

Isu ini begitu hangat dalam Astro Awani Fan Page FB, di kesempatan itu aku telah membuat komen untuk pengajaran dan peringatan pada semua jangan sesekali mempersendah atau mengaibkan negeri orang! Komen aku memang marah pada isu tersebut.

Pesanan pada TK dan semua rakyat di semenanjung Malaysia!! Jangan sesekali menganggu gugat kedaulatan dan keharmonian negeri kami, Di bumi Sabah ini kami dah lama bersatu padu, Ingat kaum kerabat kau pun ada di Sabah juga antara suka atau tak terima hakikat dari mana asal usul diri sendiri. Jangan jadi Tin Kosong dan Mulut Longkang!!

No comments: