Journal 2014 - # 748

Salam perpaduan salam perjuangan!

Mengendali Aduan Pelanggan dengan Berkesan


Di dalam perniagaan, rungutan pelanggan adalah satu perkara biasa. Namun demikian, ini tidak bermakna kita harus menganggapnya sebagai suatu perkara yang remeh. RUNGUTAN BIASA boleh diketepikan oleh peniaga / syarikat / organisasi. Namun, RUNGUTAN SEBENAR perlu diambil perhatian serius.

Berikut adalah langkah-langkah yang harus anda lakukan untuk mengendalikan rungutan atau aduan pelanggan dengan berkesan.
  1. BERTENANG DAN BERSABAR
    Jangan sekali-kali hilang kesabaran anda.
    Jawab setiap panggilan dengan baik dan amalkan sikap bersabar dan bertenang.


  2. BENTUK SATU SIKAP POSITIF PADA DIRI ANDA
    Mulakan dengan mempercayai bahawa pemanggil boleh jadi betul. Sentiasa amalkan sikap ingin membantu pada suara dan kata-kata anda.


  3. JANGAN AMBIL PERKARA INI SECARA PERIBADI
    Jangan menganggap tindak-balas yang tidak menyenangkan seperti kekasaran, menjerit, mengugut dan lain-lain sebagai ditujukan kepada diri anda.


  4. DENGAR ADUAN DENGAN TELITI
    Dapatkan fakta aduan. Dengar dan beri perhatian kepada setiap aduan. Pastikan pengadu telah menyatakan segala yang hendak dinyatakan kepada anda.


  5. FAHAMI PERASAAN PELANGGAN
    Cuba fahami perasaan pengadu atau pelanggan yang marah, kecewa, kesal dan sebagainya. Tunjukkan simpati anda terhadap setiap aduan yang diterima daripadanya.


  6. SAHKAN YANG ANDA FAHAM BETUL
    Ulang semula aduan. Dapatkan pengesahan bahawa anda telah mendengar dan memahami setiap aduan pengadu dengan betul.


  7. ELAKKAN DARIPADA BERDEBAT
    Jangan melibatkan diri anda dalam pertengkaran, perdebatan dan sebagainya. Ingat! Belum ada yang pernah menang bertengkar dengan pelanggan.



  8. MOHON MAAF
    Jika anda salah, minta maaflah dengan cepat. Namun, pohon maaf kepada pelanggan hanya untuk kesalahan yang tertentu sahaja. Ambil sesuatu tindakan bagi mengatasi masalah segera.


  9. JELASKAN TINDAKAN YANG AKAN ANDA AMBIL
    Cadangkan sebaik mungkin cara-cara mengatasi aduan yang pelanggan ajukan kepada anda
    .

  10. PASTIKAN SETIAP JANJI YANG DIBUAT DISUSULI DENGAN TINDAKAN SEGERA
    Jika anda tidak dapat memberi keputusan segera, jelaskan apakah tindakan yang anda akan lakukan kepada pengadu.


  11. UCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PELANGGAN
    Hargai pelanggan kerana memberitahu anda masalah mereka. Tamatkan perbualan / panggilan dengan sopan dan ucapan terima kasih.


  12. BUAT PANGGILAN SUSULAN
    Ini amat penting untuk memastikan semuanya dalam keadaan yang memuaskan. 

No comments: