Journal 2014 - # 761

Salam perpaduan salam perjuangan!

5 Unsur yang Menyebabkan Satu-satu Bisnes Menjadi Haram

Assalamualaikum! Hi uols! Jom baca informasi muamalat untuk menambah pengetahuan kita. Ketahuilah bahawa 5 unsur yang boleh menyebabkan sesuatu bisnes itu menjadi haram.

  1. Riba
  2. "Satu dirham hasil riba yang dimakan oleh sesorang dalam keadaan mengetahui bahawa itu ialah riba, dosanya lebih besar daripada berzina sebanyak 36 kali." (Riyawat Ahmad)

  3. Zalim
  4. Sekalipun satu-satu bisnes itu cukup syarat dari segi hukum, ia tetap haram sekiranya jelas ada kesan menganiaya orang lain.

  5. Judi
  6. "Wahai orang beriman, sesungguhnya khamar, berjudi, sembelihan untuk berhala, mengundi nasib dengan panah ialah perbuatan keji, termasuk amalan syaitan. Maka, jauhilah. Agar kamu mencapai kejayaan" (Surah al-maidah 5: 90),

  7. Gharar
  8. Gharar bermaksud samar-samar atau tidak jelas. Unsur ini akan wujud dalam bisnes yang berorentasikan penipuan. "Sesiapa yang memperdaya kami, dia bukanlah daripada kalangan kami (orang beriman)!" (Riyawat Muslim)

  9. Haram
  10. Syariat telah mengharamkan beberapa barangan daripada jual beli seperti arak, bangkai dan sebagainya. Islam juga telah mengharamkan beberapa cara jual beli dalam satu, jual beli daripada orang yang tidak waras dan sebagainya.

No comments: