Journal 2014 - # 755

Salam perpaduan salam perjuangan!

12 Orang Mustajab DOA

Assalamualaikum! Hi uols! Sama ada di dalam kesusahan mahupun kesenangan, berdoalah kepada Allah s.w.t. Dia sangat suka kepada hamba-hamba-Nya yang mengingati dan memohon pertolongan-Nya. Berdasarkan hadis dan firman allah s.w.t, beberapa golongan dijanjikan doa mereka dimakbulkan. Antaranya:
  1. Seorang Muslim yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuannya.
    "Tidaklah seorang Muslim berdoa untuk saudaranya tanpa pengetahuannya, kecuali malaikat akan berdoa untuknya, 'Bagimu yang semisal dengannya'." - (HR Muslim)

  2. Anak yang soleh.
    "Apabila manusia telah meninggal dunia, maka putuslah amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang berdoa untuknya." - (HR Muslim)

  3. Orang yang banyak berzikir.
    "Tiga jenis orang yang doanya tidak akan ditolak oleh Allah: Doa orang yang berzikir; doa orang yang dizalimi dan doa pemimpin yang adil." - (HR Baihaqi dan Tabrani)

  4. Orang yang dalam kesusahan.
    "Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesusahan aabila dia berdoa kepada-Nya.." - (An-Naml:62)

  5. Anak yang berbakti kepada kedua-dua ibu bapanya.
    "Sesungguhnya, Allah benar-benar akan mengangkat darjat hambah-Nya yang soleh di syurga hingga hamba itu bertanya, 'Wahai Rab, dari mana aku mendapat darjat (yang tertinggi) ini?' Allah menjawab, 'Kerana permohonan ampun anakmu untukmu'." - (HR Ahmad)

  6. Orang yang bermalam dalam keadaan suci dan berzikir kepada Allah.
    "Tidaklah sesorang Muslim bermalam dalam keadaan suci dan berzikir kepada Allah, dia terbangun di waktu malam dan berdoa kepada Allah agar diberi kebaikan dunia dan akhirat kecuali Allah akan mengabulkan doanya." - (HR Abu Daud dan Ahmad)

  7. Orang yang terbangun daripada tidur.
    "Barang siapa yang terbangun di malam hari, kemudian membaca. 'La Ilaha Illallah wahdahu la syarikalah lahul mulku walahul hamdu wahuwa 'ala kulli syai'in qadir. Alhamdulillah, wasubhanallah, walaailaha illallah, wallahu akbar, wala haula wala quwwata Illah billah.' Kemudian membaca, 'Allahummaghfirli', atau dia berdoa, maka Allah akan mengabulkan doanya. Kemudian apabila dia berwuduk dan melaksanakan solat, Allah akan menerima solatnya." - (HR Bukhari)

  8. Orang yang berdoa dengan doa Nabi Yunus (Zun Nun).
    "Doa Zun Nun ketika dia berdoa di dalam perut ikan iaitu, 'La Ilaha Illa anta subhanaka inni kuntu minazolimin.' Tidaklah seorang Muslim berdoa dengan doa tersebut dalam sebuah urusan kecuali Allah pasti akan mengabulkannya." - (HR Tirmizi)

  9. Orang yang berpuasa dan pemimpin yang adil.
    "Tiga orang yang doa mereka tidak akan tertolak: (doa) orang yang berpuasa ketika berbuka, pemimpin yang adil, dan orang yang dizalimi yang Allah angkat ke atas awan dan dibuka-Nya baginya pintu-pintu langit, lantas Allah berfirman, 'Demi keagungan-Ku, sungguh Aku benar-benar akan menlongmu meski setelah beberapa saat'." - (HR Tirmizi)

  10. Musafir.
    "Ada tiga doa yang pasti tidak dihalang dan tidak ada keraguan di dalamnya: Doa orang yang dizalimi, doa seorang musafir dan doa seorang bapa untuk anaknya.

  11. Orang yang dizalimi.
    "..dan hati-hatilah dengan doa orang yang dizalimi, kerana tidak ada pengalang antaranya dengan Allah." - (HR Bukhari)

  12. Orang yang menunaikan haji dan umrah, dan yang berperang di jalan Allah.
    "Orang yang berperang di jalan Allah, orang yang sedang menunaikan ibadah haji dan umrah, mereka adalah para tetamu Allah. Allah memanggil ereka kemudian mereka menyambut panggilan Allah. Maka, apabila mereka meminta kepada-Nya. Maka, apabila mereka meminta kepada-Nya, nescaya Allah kabulkan permintaan mereka." - (HR Ibnu Majah)

No comments: