Journal 2009 ~ #17

Sudah beberapa hari hati ini dilanda resah. Aku cuba mencari penyebab kedatangannya yang tidak diundang. Dan akhirnya aku tahu kenapa hati ini resah sebegini. Perit benar rasa di saat menanggungnya, dan lantas aku mengadu kepada si Pemilik segala perasaan, berbicara dengan DIA seolah DIA di depan mata. Aku yakin, walau aku tidak melihatNYA, DIA mendengar bicara-bicaraku yang memohon pengertian. Air mata tidak segan silu menambahkan lagi beban hati. Namun, aku biarkan sahaja butiran jernih itu keluar, "biar..biar..biar ianya keluar asalkan hati resahku mempunyai teman".

Ya Allah...Ya Tuhan....
Ya Allah..Ya Tuhan....
Ya Allah..Ya Tuhan....
Ya Allah...Ya Tuhan...Pemilik semua hati-hati..

Sejak resah itu datang, saban malam aku memperpanjangkan lagi sujudku kepada Pemilik diri. Ayat-ayat cintaNYA ku baca agar resah ini terubat. Hatiku ini menjadi rindu untuk membaca ayat-ayat dalam Ar-Rahmaan, kegemaranku. Di kala resah itu semakin sukar diusir, aku membelek lagi ayat-ayat cintaNYA yang lain dengan harapan penghujung resah itu hadir. Namun,....

Ya Allah..Ya Tuhan..ujian apakah ini?
Ya Allah..Ya Rahmaan..bantulah aku melaluinya..
Ya Allah ..Ya Tuhan.. aku takut akan murka MU.. Ya Allah..

Ya Allah.. Ya Tuhan..
aku sedar yang hidupku, dan matiku hanya untukMU ..
Wahai Pemilik segala jiwa, hati dan rasa...

No comments: