Journal 2012 ~ #357

Hi uols!! apa cer! arini? uols rasa atau agak2 arini aku nk cer pasal apa plak kali ni? Semalam aku da sembang pasal politikus d Sabah now aku nk citer pasal yg komunikasi perkhidmatan awam d negeri kelahiran aku jg pd entri kali ni.

Okies!! Boleh d katakan komunikasi terutama skali telephonist d negeri Sabah mng mengejutkan n mng d tahap yg begitu rendah n kritikel. Mungkin perkara sebegini perlu di ambil tindakan n penambahbaikan utk mereka2 atau sume org dlm organisasi tersebut utk menambahbaik cara berkomunikasi yg lebih baik terutama skali telephonist ketika menjawab telefon. X kira la uols d bekerja d sektor awam atau swasta!!

uols pernah x call mana2 agensi kerajaan atau perkhidmatan awam d Sabah? Macamana diorg menjawab telefon?? Okies ini pengalaman aku call Suruhanjaya Perkhimatan Awam Negeri Sabah (SPANS) Mula2 mng ada operator komputer yg jawab tp malangnya operator tu org tempatan dan nombor sambungan kpd mana2 jabatan itu di sebut kurang jelas n terlalu laju, besa kita dgr nombor yg d sebut spt operator bila menyebut tekan 1 utk jabatan dot dot dot.. tp SPANS mengunakan nombor sambungan 3 angka!! n tekan 0 utk bantuan operator.. So aku tekan la 0 utk bantuan operator.. "Hello Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah" Hey!! sepatutnya uols x bleh jawab "Hello" utk menjawab telefon dgn menggunakan Hello okey!! Bagi perkhidmatan awam atau apa2 jer organisasi seharusnya uols perlu menjawab dgn ucapan selamat n d ikuti nama jabatan atau syarikat d ikuti dgn ayat membantu. Contoh "Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah, Selamat Pagi/Selamat Sejahtera boleh saya bantu" itu seharusnya uols yg jadi telephonist bkn main jawab mcm telefon rumah or henset uols tu!!
Sepatutnya uols kena belajar cara berkomunikasi dengan betul!! atau pihak jabatan kena peka dgn hal sebegini. Setahu saya Kerajaan Sabah telah menyediakan Panduan meningkatkan kualiti layanan urusan melalui telefon. So panduan da tinggal nk pratikal jer itu pon susah n amal kn ker? Bkn kena suruh pergi belajar Asas Komunikasi pon!! so uols yg menjaga telefon tu cuba amal kn utk kebaikan organisasi, uosl tu ibarat cermin jg taw bila uols da jawab telefon mcm tu, pandangan org luar pasti menganggap agensi sedemikian mempunyai komunikasi yg lemah, klau x boleh nk bertutur dlm bahasa english x apa cuma gunakan la bahasa melayu baku, agar sume org mudah paham!! bkn sume uols caller or pelanggan tu drpd sabah sahaja mayb drpd luar pon ada, klau x bleh berbahasa english cuba la cari inisiatif utk belajar, jgn jd kn alasan da tua x mampu nk belajar itu bkn alasan kerana ilmu tu x mengenal tua atau muda!!

No comments: