Journal 2012 ~ #339

Hi uols!! Beberapa arini aku byk plak update weblog aku ni pasal kesenian d tanah air kita ni kn, ntah tetiba terikut plak perkembangan semasa pasal industri seni d M'sia ni,ell kali ni aku cuba nk selami apa sbenarnya dunia Kpop ni!? best sgt ker muzik diorg ni? besa la aku ni layan muzik indiepandent jer hihi, n beberapa muzik pop rock kt M'sia n barat ni. Scara jujurnya aku x paham pon lagu diorg ni, yg aku paham bila tang ada lirik bahasa english jer huhu..

Sblom ni aku ada jg tgk diorg ni nyanyi dlm tv terutama skali klau tgk channel korean kt astro 391 klau x silap aku kbanyakannya nyanyi maiming jer x de plak nyanyi live, anggapan aku mesti suara hancuss ni hahaha, mna x hancuss sbb menari jer lebih so suara x smpi la jawabnya. Zaman skg ni teknik nk sedapkn suara da byk da kt rakaman lagu tersebut.

Kenyataannya masa aku tgk konsert suara kami tahu  lepas ntah apa nama group kpop tu bila nyanyi live fuhhh! sumbang jangkaan aku mng tepat hancuss!! sedap lg artis M'sia nyanyi live hahaha.. kata org gaya jer lebih tp suara hilang ke laut :-p

Aku tgk ada jg artis M'sia ni terikut dgn budaya kpop ni, well x kesah uols, tp pakaian tu mng x sesuai langsung dgn budaya kita kt M'sia ni, cuba jd mcm ana rafili tu pakai baju kurung jer pon menyanyi ok jer aku tgk sedap mata memandang. Ini x nk nyanyi ala2 kpop tp x kena pd tmpt adoiiyaii, cuba la sesuaikan keadaan uols tu dgn M'sia agak ya adat ketimuran tu mng da x de pd uols kut. Mudah sgt nk dedah sana sini.. ingat la wahai kaum wanita sama spt aku, jg la pemakian kita ni jgn kelak nnti kena jilat api neraka jawap nyer.

Da la tu budaya fesyen yg d bawa pon x sesuai utk lelaki x pe la kot tp yg pompua tu adoiiyaii mng x cukup kain, yg kesiannya mangsa2 fesyen kt M'sia ni la jd bahannya, yg bkn muslim tu x pe ler da mng cara hidop diorg tp yg muslima ni adoiiyaii bahana btl, tp pd aku x kira la gadis muslim ka atau bkn muslim uols kena berhati2 jgn d sebabkan pakaian korg yg x cukup kain tu gejala rogol korg jd mangsa so uols pikirkan la keselamatan yer...

Masalah budaya ikutan ni mcm bermusim aku tgk, dulu trand jepun skg ni korean terutama skali budaya kpop, ntah apa2 aku tgk. Mungkin dr segi seni kita boleh terima lg ler walaupun x paham apa diorg nk nyanyi n smpikn tp budaya fesyen ni kena tgk balik ler yer, pakaian tu mng x sesuai n menjolok mata yg memandang, so uols kena la pikir2 kan jgn kerana fesyen korg jd mangsa n bahan yer...

No comments: