Journal 2012 ~ #347

Hi uols, tuesday is selasa hihi.. finally terisi jg weblog aku ni utk tatapan para pembaca n follower weblog ni. Tekad nekad aku cuba nk isi weblog aku ni dgn ilmu yg berguna sambil2 dgn citer2 santai kehidupan aku ni.

Kali ni aku nk citer pasal islam, mungkin nmpk agak berat tp hakikatnya sbg sorg islam aku kena jg share topik2 mcm ni, sharing is caring rite, so utk uols kena la ambik tahu jg hal ni, agar bila org tnya pasal islam uols ada ilmu n tau utk menjawabnya.
Sebenarnya islam itu terlalu indah n cukup indah. Islam mengatur hidup umat manusia, bukan hanya sbahagian atau kulit sj, tp menyeluruh, dari hal yang terkecil sampai hal yang besar, dan itu membuat hidup kita lebih selamat, kerana Allah membuat itu semua utk kebaikan umatnya kerana Dia yang maha mengetahui dan kita dengan islam lebih modern. Dahulu sebelum islam, susunan itu berjalan sebagaimana hukum rimba, blom kenal baju, masih menyembah batu, dan segala sesuatu yang jahil sehingga seandainya anak kecil lihat bagamana peribadahanya mereka akan merasa tertawa geli dgn itu, jadi anda jangan bangga dengan yang anda sebut modern itu, itu hanya hal yang telah terjadi pada pra sejarah dimana umat blom kenal baju, melakukan perkara yang terlarang kemodernan dalam pandangan islam ialah bagaimana umatnya sangat mengetahui alam sekitarnya, didalam al-quran disebut, pada diri kamu apakah kamu tidak berfikir, dalam ayat lain, "apakah kamu tidak mengetahui bagaimana onta diciptakan...., dan al quran juga dengan dengan lugasnya berbicara tentang teknology sains, astronomy dsb, ya Allah terima kasih Engkau telah pilih aku menjadi umatmu, aku begitu bangga yang tak terkira dengan agama ini, hanya orang2 yang Engkau beri hidayahlah yang mendapat agama ini,ya Allah terima kasih atas semua ini, engkau telah muliakan aku dengan agama ini, ya alloh kekalkan aku dalam reda-Mu dalam agama-Mu, janganlah kamu hinakan aku setelah kamu muliakan dengan agama ini, jazakallohu fi haza, allohumma yuwaffiquni walmuslimuna walmuslimat

No comments: