Journal 2012 ~ #350

Hi uols!! Makin byk benda terluang utk aku update weblog aku ni, sambil2 update sambil promosi jg kedai online aku tu {^_^}. Kali ni aku nk sembang pasal side income, skg ni ramai yg buat side income x kira tua muda yg bkerja atau suri rumah. Bagus tu menjana ekonomi keluarga, sbb zaman skg ni sume benda perlukan duit, bak kata perpatah nk masuk public toilet pon kena byr 20sen hihi (^_*)
Berbalik pada citer td, side income apa sebenarnya side income? n mcmna nk buat side income? sume tu mng mjadi persoalan, mcm aku mula2 dulu. Okey uols mcm ni citer dia berdasarkan pengalaman aku sndiri, dulu ms mula2 nk buat side income aku join MLM berniaga produk makanan kesihatan, alhamdulillah rezeki melimpah ruah, ramai org yg beli n order x kira siang atau malam, semenanjung atau sabah/sarawak ada jer yg hendakan produk MLM yg aku jual tu smpi la skg x kira siapa pon costumer aku janji rezeki Allah beri aku manfaatkan. Mula2 mng la masyuk org kata tp lama2 tu mng agak goyah jg org kata. Tp aku percaya rezeki yg d beri janji kena rajin.

Sejak dua menjak ni aku masih lg dgn MLM tu cuma proses aku kali ni beralih arah ke arah 'Business Online' well dgn kepakaran n ilmu yg aku ada aku wujudkn Kedai Online yg aku miliki skg ni, malah rezeki kembali dtg kpd aku yg penting sentiasa ada saja yg membeli barang yg aku jual. 
Fenomena 'Business Blogger' ni menjadi trand ms kini, mna x nya menurut kajian kt M'sia ni, kuasa pembeli masa kini lebih byk menggunakan online berbanding cara lama. Sumenya kuasa dihujung jari, lagi satu business online ni boleh d laku kn d mana2 sj janji ada laptop atau tablet sume nyer bleh jalan hihi.
 

Business Online ni x kira apa jenis produk pon kita bleh jual janji yg halal n x salah d sisi undang2. Mungkin jika uols ada kemahiran menjahit, membuat kek atau apa skali pon kemahiran x salah mencuba utk menjana ekonomi keluarga, janji ada minat n keinginan utk mencuba. Modal yg d perlukan mungkin sedikit atau pon x de modal langsung janji uols pandai utk mencari peluang. Lagipun cara promosi zaman skg lebih la mudah sbb laman media sosial da byk spt FB, twitter dll lg. so apa tunggu lg kn..
So uols, apa tunggu lagi jika ada ms atau peluang jgn tunggu lama2 sbb ini masanya utk kita menambah pendapatan keluarga. Janji uols pandai bg kn masa. Harap2 uols bleh la berjinak2 dgn dunia business online yer, selamat mencuba.. adiosazz!!

No comments: