Journal 2012 ~ #338

Hi uols!! arini ada ms utk tinjau weblog kesayangan aku ni, syg ker? hahaha... anywhere aku da lama x tgk rancangan 'melodi' kt tv3 n yg meletopss tu oppss! meletopss ker!? Aku tgk isu buckface yg tajuk nyer baekk punya title yg diorg bg 'Bunkface Pencetus Anti Kpop!!'. Ini sume gara kata2 Sam ms shout award 2012 baru2 ni...

Dohhh!! aku pon x de la minat sgt muzik2 luar ni terutama skali bhsa yg memang aku x faham. Aku pikir x salah klau budak2 Bunkface tu buat kenyataan mcm tu sbb aku tgk kekadang org2 m'sia ni suka sgt terikut dgn budaya luar, terang2 jer yg fanatik Kpop ni tukar imej yg lelaki tu x per la yg pompuan ni, exspeclly yg muslim ni bkn sume ler yg terdedah sana terdedah sini mcm x cukup kain.

Apa yg budak2 Bunkface ckp tu ada betulnya, klau dulu isu kita nk memertabatkn muzik tanah air kita kenapa skg ni nk tolak sume tu? Actully byk bakat n muzik  baru yg masih belom yg uols dgr n lg best sebenarnya, klau bkn kita support industri muzik tanah akr kita sape lg? X kn org luar nk agungkn muzik kita ni, lgpn bait2 lirik kita ms kita masih releven n byk unsur nasihat n realiti nye penuh makna utk kita pahami sebenarnya.
Jgn kerana budaya luar yg x sesuai dgn budaya kita smpi timbul isu nk tukar kewarganegaraan sendiri, isu ni aku teringat ms bc post sesorg yg d kenali ramai menyentuh budaya Kpop smpi sanggup nk tukar kewarganegaraan sndiri. Well, nk dgr muzik mana pon x salah tp berpadah2 la yer.

Then aku slalu jg dgr radio staten kt M'sia kbanyakannya suka mainkn lagu luar smpi x de ruang aku rs nk dgr lagu2 artis M'sia. Ada baiknya Bunkface katakn mcm yu, tp i think mereka pon bukan ada niat nk hasut pendengar n pencinta muzik M'sia utk anti Kpop pon cuma berpadah2.

Btw uols, jgn smpi kita lupa sape kita sbenarnya indentiti kita perlu kena jaga jg, sblom nk dgr lagu luar pahami bahasa nk maksud liriknya jg iyer, jgn dgr lagu tu best tp lyrics dia x paham... well pakcik google da ada aplikasi translate da x susah mcm dulu nk translate lirik lagu kena cr kamus hihi (terkenang zaman muda2 dulu).

Well Bunkface i think that what you said b4 its past, yg penting teruskan berkarya, n peminat muzik indie kt M'sia ni still love uols muzik, termasuk ler aku ni, cos uols pnya aura tersendiri n aliran muzik yg unik

No comments: