Memahami Hukum Hudud (Bahagian Akhir)
Hudud adalah Adil dan Menyelamatkan
Hukum
hudud sangat dibimbangi oleh non muslim kerana perlaksanaannya dianggap
kejam
serta ketinggalan zaman. Apakah benar tanggapan tersebut ?
serta ketinggalan zaman. Apakah benar tanggapan tersebut ?
Islam adalah agama wahyu
yang diutus oleh Tuhan Yang Maha Adil lagi Maha Bijaksana. Tuhan yang
mencipta manusia, Tuhan yang menjadikan langit dan bumi malah seluruh
alam ini. Realiti ini sangat difahami dan diterima oleh non muslim.
Firman Allah swt :
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّىٰ يُؤْفَكُونَDan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi, dan yang memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya)?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Maka bagaimana mereka tergamak dipalingkan (oleh hawa nafsunya daripada mengakui keesaan Allah dan mematuhi perintahNya)?Surah Al Ankabut : 61
Oleh kerana Islam adalah
agama yang datang dari Tuhan yang Maha Adil lagi Maha Bijak, maka ia
adalah agama yang membawa sinar keadilan buat ummat manusia melalui
syariat atau peraturannya serta menyelesaikan masaalah ummat manusia
dengan penuh kebijaksanaan yang akhirnya membawa ummat manusia menjadi
ummat yang sejahtera, tenang, selamat, aman dan bahagia bersama agama
ini. Firman Allah swt :
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَAllah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: khalifah-khalifah yang berkuasa; dan Ia akan menguatkan dan mengembangkan ugama mereka (ugama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka.Surah An Nuur : 55
Selain janji Allah
bahawa syariatnya adalah adil dan membawa kebaikan kepada ummat manusia,
semua dari kalangan kita samaada muslim atau non muslim dapat
menyaksikan sendiri bagaimana hukum Allah swt ini benar - benar adil
melalui kaedah dan hikmah perlaksanaannya. Namun ianya mestilah dilihat
dan diteliti dengan jujur tanpa sebarang sceptical terhadap hukum Allah
swt [ hudud] Tuhan yang Maha Mencipta ini.
Hudud
adalah suatu hukum yang mengandungi 2 elemen utama iaitu balasan
setimpal ke atas penjenayah dan sistem tegah kawal dari Allah swt.
Ertinya hukum hudud
adalah hukum yang hanya dijatuhkan atau dikenakan ke atas penjenayah
yang telah sabit kes agar segala perbuatannya dibalas setimpal dan
menimbulkan kesedaran atau keinsafan pada dirinya agar tidak lagi
mengulangi perbuatan jenayah tersebut dan ia juga menjadi sistem yang
menegah pihak lain dari melakukan jenayah sepertinya.
Perlaksanaan
hukum hudud ini tidak perlu ditakuti atau dibimbangi lagi jika inilah
prinsip dan kaedah perlaksanaannya. Bahkan semua pihak samaada muslim
atau non muslim akan mendapat faedah yang baik dan positif dari
perlaksanaannya.
Antara yang boleh saya nyatakan sebagai contoh positifnya kesan perlaksanaan hukum hudud ialah :
a) Hudud tidak menjejaskan FDI negara kerana
apa saja bentuk sistem perundangan di mana-mana Negara, sekiranya
undang-undang yg dilaksanakan itu memelihara hak, mencegah penganiayaan
dan menghindar jenayah, maka pelabur akan lebih yakin justeru negara
tersebut terhindar dari korupsi dan penindasan. [Hudud merupakan suatu
undang-undang pencegahan dan mendidik.]
b) Hudud tidak akan menjejaskan pelancongan sekiranya
pelancong datang bercuti untuk mencari ketenangan, melawat untuk
menikmati keindahan alam serta sopan santun penduduknya dan shopping
untuk mendapatkan barang keperluan mereka dengan harga yang berpatutan.
Kecuali pelancong itu datang untuk melakukan maksiat dan mungkar yang
boleh merosakkan dirinya dan menularkan budaya keji itu dalam negara
kita. Negara kita tidak perlu pelancung maksiat sebagaimana kita tidak
mahu Malaysia menjadi seperti Thailand (pusat percutian seks) atau Macau
(pusat percutian judi).
c) Hudud membenarkan kemaafan dan
menggalakkan reconciliation serta mencari sebab mengapa kesalahan
dilakukan. Kes bunuh umpamanya, saudara yang kena bunuh boleh memaafkan
pembunuhnya. Pencuri yang mencuri kerana sebab darurat seperti lapar
yang amat, maka ia tidak akan dipotong tangan. Sebaliknya menurut ajaran
Islam, kerajaan mesti menyalurkan wang zakat kepadanya atau menyediakan
peluang pekerjaan kepadanya.
d) Perlaksanaan hukuman hudud memerlukan penelitian dan saksi yang cukup dan ia dilaksanakan dengan berhati hati dengan berpaksi kepada prinsip keadilan dan ketelusan.
e) Hudud juga adalah undang - undang yang sangat berpotensi mencegah jenayah dan mungkar.
Malah ia menyelamatkan masyarakat dari terjebak dalah pengaruh jenayah
dan budaya mungkar yang merosakkan tamadun atau peradaban manusia itu
sendiri. Dalam erti kata lain, hudud mampu melahirkan negara yang aman,
masyarakat yang sejahtera dan keluarga yang bahagia kerana mereka bebas
dari ancaman jenayah, mungkar dan maksiat. Bahkan non muslim turut
menikmati suasana ini.
Hukum hudud tidak di
sebut di dalam al-Quran? Statement “Hukum hudud tidak disebut di dalam
al-Quran” adalah tidak benar sama sekali. Jika dilihat kepada kalimah
“Hudud”, ia disebut oleh al-Quran dalam 9 ayat.
Walaupun penggunaan
kalimah “Hudud’ di dalam al-Quran itu tidak merujuk secara khusus
kepada hukuman-hukuman bagi kesalahan Hudud dalam Undang-Undang Jenayah
Islam, tetapi pengertian amnya merangkumi hukuman-hukuman tersebut.
Pengertian kalimah
“Hudud” dalam al-Quran berlegar antara makna “Batasan-batasan Syariat
Allah” atau “Aturan-aturan hukum Allah”.Tiada siapa dapat menafikan
bahawa hukuman-hukuman yang termaktub di dalam al-Quran (dan juga
as-Sunnah) bagi kesalahan zina, qazaf, mencuri, murtad dan sebagainya
adalah merupakan “Aturan-aturan hukum Allah” dan perbuatan zina, qazaf,
mencuri dan sebagainya (yang ditegah dalam undang-undang jenayah Hudud)
merupakan “Batasan-batasan larangan dalam Syariat Allah”.
Kerana itu tidak salah
apabila para Fuqahak memakai istilah “Hudud” bagi hukuman-hukuman
tersebut. Apatah lagi penggunaan istilah tersebut menepati penggunaan
dalam hadis Nabi s.a.w. sendiri antaranya sabda baginda s.a.w.;
حَدُّ يُعْمَلُ فِي الأَرْضِ خَيْرٌ لِأَهْلِ الأَرْضِ مِنْ أَنْ يُمْطَرُوْا أَرْبَعِيْنَ صَبَاْحًا“Satu hukum hudud yang dilaksanakan di atas muka bumi lebih baik bagi penduduk bumi daripada mereka disimbahi hujan selama empat puluh pagi”(Riwayat Imam Ahmad, an-Nasai dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah. Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini adalah soheh. Lihat; al-Jami’ as-Saghir, Imam as-Suyuti, no. 3689).
Jika dilihat kepada
hukuman hudud pula, lagi-lagilah tidak benar jika didakwa
hukuman-hukuman hudud tidak disebut di dalam al-Quran. Dakwaan ini
menggambarkan kejahilan si pendakwa. Menurut Fuqahak,
Kesalahan-kesalahan yang terkandung dalam Jenayah Hudud ada 7 iaitu:
- Zina
- Minum Arak
- Qazaf (menuduh orang beriman melakukan zina)
- Mencuri
- Hirabah atau merompak
- Murtad
- Bughah (derhaka atau keluar memerangi pemerintah yang adil)
Dari 7 kesalahan di atas, empat darinya dinyatakan hukumannya oleh al-Quran, iaitu:
- Zina (ayat 2, surah an-Nur)
- Qazaf (ayat 4, surah an-Nur)
- Mencuri (ayat 38, surah al-Maidah)
- Hirabah (ayat 33-34, surah al-Maidah)
Adapun selebihnya,
dinyatakan hukumannya oleh hadis-hadis Nabi. Al-Quran dan al-Hadis (atau
as-Sunnah) kedua-duanya merupakan rujukan muktamad kaum muslimin. Wajib
ke atas setiap individu menerima ketetapan dan hukuman yang termaktub
di dalam al-Quran dan as-Sunnah yang soheh. Ini sebagai beramal dengan
perintah Allah:
فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ“Maka jika kamu berselisihan dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada Kitab Allah (Al-Quran) dan Sunnah RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat”.(Surah an-Nisa’, ayat 59)
Membangkitkan pertikaian
“Hukum Hudud tidak disebut di dalam al-Quran” seolah-olah
hanya hukum al-Quran sahaja yang wajib dipatuhi, sedang hukum dari Hadis
boleh ditolak ketepi. Sesungguhnya jika ada orang Islam beriktikad
sedemikian, ia tidak lain merupakan golongan anti hadis dan mereka telah
difatwakan sesat oleh semua Institusi Fatwa di seluruh dunia Islam.
Ada 9 ayat al-Quran menyebutkan kalimah “Hudud”, iaitu:
1. Surah al-Baqarah, ayat 187 (disebut 1 kali, beri makna; batas-batas larangan Allah).
2. Surah al-Baqarah, ayat 229 (disebut 3 kali, beri makna; aturan-aturan hukum Allah).
3. Surah al-Baqarah, ayat 230 (disebut 1 kali, beri makna; aturan-aturan hukum Allah).
4. Surah an-Nisa’, ayat 13 (Disebut 1 kali, memberi makna; batas-batas Syariat Allah).
5. Surah an-Nisa’, ayat 14 (Disebut 1 kali, memberi makna; batas-batas Syariat Allah).
6. Surah at-Taubah, ayat 97 (disebut 1 kali, beri makna; batas-batas hukum Allah).
7. Surah at-Taubah, ayat 111-112 (Disebut 1 kali, beri makna; batas-batas hukum Allah).
8. Surah al-Mujadilah, ayat 4 (Disebut 1 kali, memberi makna; batas-batas hukum Allah).
No comments:
Post a Comment