Journal 2014 - # 798

Salam perpaduan salam perjuangan!

Misteri Warna & Kehidupan

Assalamualaikum! Hi uols! Apakah definasi warna? Apakah terdapat perbezaan definasi antara warna-warna? Mengapa warna ini diciptakan oleh Allah s.w.t? Apakag pentingnya warna dalam kehidupan kita, dan banyak lagi persoalan yang dapat ditimbulkan mengenai warna.
Warna sebenarnya mempunyai peraan yang tersendiri di dalam kehidupan. Warna juga dapat dikaitkan dengan undang-undang atau peraturan. Sebagai contoh warna pada lampu trafik mempunyai makna peraturannya yang tersendiri. Melanggar peraturan tersebut boleh dikenakan tindakan undang-undang. Begitu juga arna dalam ruang-ruang pengiklanan, yang mempunyai makna tersendiri. Sebagai contoh warna merah dalam konteks pengiklanan dikaitkan dengan perasaan lapar. Jadi, kita boleh lihat ada restoran makanan segera menggunakan warna merah sebagai warna untuk tertentu dijadikan simbol-simbol keberanian, kegagahan, keharmonian dan banyak lagi.

Warna juga dapat dikatakan sebagai petunjuk bagi kita. Kita boleh lihat pada sesetengah buah-buahan, yang apabila ianya sudah masak, akan menunjukkan warna yang tertentu. Jadi, dari perubahan warna tersebut kita mengetahui bahawa buah-buahan tersebut telah boleh dimakan atau masak. Begitu juga dengan logam dan galian yang terdapat di dunia ini, dibezakan dengan pelbagai warna. Seperti warna batu berlian, lopaz, zamrud, delima, jed dan banyak lagi. Perubahan-perubahan warna pada logam, batu dan galian tersebut dapat dikaitkan pula dengan mutu dan keunggulannya.

Dalam tradisi masyarakat kita, warna juga mempunyai pengaruh yang tertentu. Kita selalu dengar mengenai hidangan pulut kuning. Mengapa tidak pulut biru, merah atau mungkin hijau? Apa istimewanya pulut kuning itu, dan siapakah yang menentukan syarat pulut tersebut mesti berwarna kuning?

Begitu jugalah dengan amalan masyarakat kita. Sebagai contoh apabila kita sakit bengkak benguk atau bengkak dengong (panggilan di sesetengah tempat), langkah pertama selalunya kita akan mengambil nila untuk diwarnakan di sekitar leher, dan kebiasaannya sakit benguk tersebut akan hilang, tetapi tidak dengan warna lain. Mengapa? Mengapa mesti dengan warna biru, dan tidak warna lain? Begitu juga dengan rawatan untuk ibu-ibu yang lepas bersalin, kebiasaannya dilumurkan kunyit pada perut. Yang diperlukan bukanlah kunyit tersebut tetapi warna kuning itu. Mengapa?

Jika kita tinjau dari perspektif Islam. Apakah warna-warna yang disebut di dalam al-Quran? Warna-warna yang disebut dalam al-Quran ialah warna merah (al-Ahmar), kuning (al-Asfar), putih (al-Abyad), hitam (al-Aswad) dan hijau (al-Akhdar). Apakah keistimewaan warna-warna ini sehingga disebut di dalam al-Quran?

Warna dan alam
Seperkara lagi, saya ingin berkongsi sedikit maklumat mengenai informasi yang saya terbaca di
internet. Menurut sesetangah pandangan, pada waktu subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersesuaian dengan frekuensi tiroid. Dalam fisiologi tiroid mempunyai pengaruh terhadap sistem metabolisme tubuhh manusia. Warna biru muda juga mempunyai rahsia tersendiri dengan cara berkomunikasi. Mereka berpandangan saat azan Subuh berkumandang, tenaga alam ini berada pada tingkatan optimum. Tenaga inilah yang kemudian diserap oleh tubuh kita terutama pada waktu rukuk dan sujud.

Pada waktu zohor pula warna alam menguning dan berpengaruh terhadap perut dan sistem pencernaan manusia secara keseluruhan. Warna ini juga mempunyai pengaruh terhadap hati. Di samping itu warna kuning ini juga dikaitkan dengan keceriaan seseorang. Jadi dipercayai bahawa, bagi mereka yang selalu ketinggalan atau melewatkan solat zohor berulang-ulang kali, akan menghadapi masalah dalam sistem penghadaman serta berkurang keceriaannya.

Pada waktu asar pula, warna alam berubah menjadi oren. Hal ini mempunyai pengaruh yang cukup signifikan terhadap keadaan prostat, uretus, ovari, testis dan sistem pembiakan secara keseluruhan. Warna oren di dalam juga boleh mempengaruhi kreativiti seseorang. Orang yang kerap tertinggal waktu asar akan menurun daya kreativitinya. Di samping itu, organ-organ pembiakan juga akan kehilangan tenaga positif dari warna alam tersebut.

Pada waktu maghrib pula, warna alam berubah menjadi merah. Pada waktu ini kita kerap mendengar nasihat orang-orang tua agar kita tidak berada di luar rumah. Nasihat tersebut ada benarnya, kerana saat maghrib tiba, spektrum warna alam selaras dengan frekuensi jin dan iblis. Pada waktu ini jin dan iblis amat bertenaga. Mereka yang sendang dalam perjalanan sebaiknya berhenti sejenak dan mengerjakan solat maghrib terlebih dahulu. Hal ini lebih baik dan lebih selamat kerana pada waktu ini, banyak interferns atau tumpang tindihnya dua atau lebih gelombang yang berfrekuensi sama, atau hampir sama, dan boleh menimbulkan fatamorgana yang boleh merosakkan penglihatan kita.

Pada waktu isyak pula, alam berubahmenjadi nila dan selanjutnya menjadi gelap. Waktu isyak menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian yang frekuensinya sesuai dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan waktu isyak akan sering merasa gelisah. Ketika alam mulai diselimuti kegelapa, Kita dianjurkan untuk merehatkan tubuh ini. Dengan tidur di waktu tersebut, keadaan jiwa kita berada pada gelombang  Delta dengan frekuensi di bawah 4 Hz dan seluruh sistem tubuh memasuki waktu rehat.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna-warna putih, merah jambu, dn kemudian ungu. Perubahan warna ini selaras dengan frekuensi kelenjar pineal (otak kecil), kelenjar pituitary (bawah otak), thalamus, dan hypothalamus. Maka kita sepatutnya bangun dari tidur, dan pada waktu-waktu ini kita mengerjakan solat malam.

Bagaimanapun, kajian-kajian mengenai warna ini patut dilakukan secara lebih ilmiah supaya kita dapat manfaatkan setiap kejadian alam, atau apa yang Allah ciptakan untuk hamba-hamba-Nya.

No comments: