Journal 2014 - # 808

Salam perpaduan salam perjuangan!

Pakaian Hairan, Pakaian Solat

Assalamualaikum! Hi uols! BAGAIMANA menentukan pakaian harian anda boleh dibawa solat? Ianya amat mudah.
Pertama: Pastikan tudung anda menutupi kepala dari ubun-ubun rambut sehingga dagu.
Tudung juga agak besar supaya tidak terselak ketika sujud ataupun ditiup angin.

Kedua: Lengan baju anda hendaklah menutup tangan dengan baik. Had tangan yang dikira bukan aurat hanyalah daripada pergelangan tangan. Jika lengan  baju anda telah berbutang di pergelangan tangan, ianya sudah mencukupi asalkan semasa solat lengan baju anda tidak bergerak-gerak sehingga mendedahkan sebahagian lengan. Jika lengan baju anda tidak berbutang dan mudah terselak bolehlah memakai sarung lengan (hand socks) kerana ia juga dikira menutup aurat.

Ketiga: Pastikan kaki anda tertutup dan terlindung. Cara yang paling mudah ialah memakai stoking. 
Sekarang anda sudah dikira menutup auratdan boleh melaksanakan solat dengan pakaian anda. Tidak perlu lagi membawa telekung ke mana-mana anda pergi. Anda boleh solat di mana sahaja dengan pakaian harian anda. Pilihlah fesyen pakaian yang hendak dipakai, cuma pastikan bahawa ianya menutup aurat dan boleh dibawa untuk bersolat.

Anda tidak perlu lagi risau dengan telekung yang busuk dan hapak di masjid dan surau. Malah anda tidak perlu membawa beg yang mengisi telekung. Ianya lebih ringkas dan menjimatkan masa dan yang lebih penting pahalanya bertambah kerana anda dapat solat di awal waktu dah berpeluang untuk solat berjemaah.

Insya Allah, jika fesyen pakaian seharian yang dipilih selaras dengan syariat, menutup aurat dan mesra solat, Allah akan sentiasa merahmati dan memberkati hidup anda seluruhnya.

No comments: