Journal 2014 - # 809

Salam perpaduan salam perjuangan!

Renungan Selepas Subuh...

Assalamualaikum! Hi uols! Imam Ghazali di dalam kitab Bimbingan Mukminin mengingatkan:

Setiap pagi setelah solat subuh, hendaklah kita mengosongkan hati dari segala perkara, dan mengenang nasib dengan berrkata kepada diri sendiri; 'Aku tidak mempunai sesuatu yang berharga pun untuk diriku selain usiaku. Setiap kali aku rasakan usiaku lanjut, setiap kali itulah kurasa modalku berkurangan. Semakin hari semakin kecewalah aku berniaga atau mencari keuntungan.

'Hariini adalah suatu hari yang baru, yang telah ditakdirkan oleh Allah bagiku untuk hidup lagi, dipanjangkan umurku dan dibenarkan aku untuk mengecapi nikmat-Nya. Andainya Allah mentakdirkan aku mati, nescaya aku akan memohon untuk kembali lagi ke dunia walaupun untuk sehari sahaja, supaya aku dapat membuat amalan-amalan yang salih.

'Wahai jiwa! Anggaplah dirimu telah mati, lalu Allah telah mengembalikan engkau untuk hidup lagi hari ini. Oleh itu awaslah wahai jiwa! Dan sekali lagi awas! Jangan sampai engkau sia-siakan hari ini, kerana setiap nafas daripada nafas-nafasmu itu adalah mutiara yang tidak boleh dinilai.

Janganlah engkau bermalas-malas dan cenderung melakukan sesuatu yang tidak berguna, atau berehat-rehat sahaja, Sehingga engkau terluput dari tingkatan-tingkatan yang dijanjikan kepada orang-orang yang berpangkat 'illiyin (tingkatan tertinggi yang diredhai Allah s.w.t) seperti yang dicapai oleh orang lain, sedangkan engkau tidak dapat apa-apa. Rasa kecewa dan kesal tentu tidak akan berpisah darimu, miskinpun engkau berjaya dimasukkan ke dalam syurga. Namun rasa pedih disebabkan kerugian dan penyesalan itu tetap tidak akan tertanggung lagi.'

No comments: