Journal 2014 - # 819

Salam perpaduan salam perjuangan!

Ramadan Bukan Bulan Makan

Assalamualaikum! Hi uols! Muslim yang mendambakan rahmat dan ganjaran Allah yang melimpah-ruah pada bulan Ramadan sudah tentu tidak akan melepaskan peluang untukk berusaha gigih dan bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sebanyak mungkin ganjaran daripada Allah dengan melaksanakan ketaatan dan ibadah.
Namun, masyarakat kita kelihatan seolah-olah terpedaya dengan syaitan, lalu bulan Ramadan tetap dicemari dengan perkara-perkara yang merosakkan pahala ibadah. Mahu atau tidak, ini realiti yang masih belum berjaya kita ubah.

Bulan Ramadan yang sepatutnya menjadi medan latihan mengawal nafsu bertukar menjadi "bulan makan" yang dipenuhi pembaziran semata-mata untuk memenuhi kehendak nafsu. Pembaziran berlaku dengan begitu ketara semasa berbuka puasa. Maka tidak hairanlah jika perbelanjaan pada bulan Ramadan meningkat berlipat ganda sekiranya dibandingkan dengan perbelanjaan pada bulan-bulan lain.

Sesuatu yang perlu disedari bahawa tabiat pembaziran yang berlaku dalam bulan Ramadan menyebabkan puasa yang dilakukan menjadi sia-sia kerana sebagaimana yang diharapkan.

Masyarakat Islam perlu sedar bahawa puasa adalah ibadat yang memainkan peranan penting dalam
membentuk peribadi, sahsiah dan akhlak hingga mencapai tahap takwa kepada Allah. Antra ciri-ciri insan bertakwa ialah mereka berjaya mengawal nafsu makan. Maka sepatutnya umat Islam menghindari amalan menjadikan Ramadan bulan pesta makan secara berlebihan.

Pembaziran merupakan satu sifat yang dilarang keras dalam Islam. Firman Allah: "Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara syaitan dan syaitan itu sangat ingkar kepada Tuhannya." (Surah al-Isra': 27)

Menurut Ibn Mas'ud dan Ibn Abbas, pembaziran ialah berbelanja kepada tempat yang tidak wajar iaitu secara yang tidak diharuskan oleh Allah. Berbelanja berlebihan juga merupakan suatu tindakan pembaziran.

Sepatutnya pada bulan Ramadan, umat Islam memfokuskan jiwanya kepada ibadah serta beritiqamah dengannya. Namun, apabila sambutan Ramadan dijadikan sebagai adat semata-mata, maka mereka yang berduyun-duyun ke masjid pada minggu pertama Ramadan akan berkurangan dari hari ke hari. Natijahnya, minggu terakhir Ramadan iaitu waktu paling pentng untuk mendapatkan anugerah lailatulqadar, masjid-masjid dan surau-surau pula semakin sepi.

Sedinya, minggu terakhir Ramadan umat Islam lebih ramai mengunjungi pasar raya, bazar dan seumpamanya berbanding beriktikaf di masjid. Kelebihan dan keutamaan bulan Ramadan diabaikan, diganti pula dengan kesibukan persiapan menyambut hari raya.

No comments: