Journal 2014 - # 824

Salam perpaduan salam perjuangan!

Aku Islam!?

Assalamualaikum! Hi uols! Merungkai persoalan Islamkah Aku!? Pasti ramai tertanya-tanya kenapakah persoalan sedemikian muncul dari buah fikiran aku. Mari kita review atau semak diri kita apakah kita memahami Islam itu dengan betul atau kita hanya mengambil tahu sekadar begitu saja.

Sering kali kita mendengar ada yang mengatakan Islam hanya pada nama atau Islam hanya pada kad pengenalan. Mungkin ada kebenarannya manusia sering terlupa dan ambil ringan tentang hal ini. Sedangkan kita sedar bahawa ada perkara yang kita terlepas pandang. Banyak perkara yang kita abaikan daripada sekecil-kecil zarah sehinggalah sebesar-besar gunung namun kita masih lagi melakukan kesilapan.

Ramai orang telah berpuas hati dengan mengakui menganut Islam. Persoalan yang kita perlu fikirkan, apakah telah memadai dengan pengakuan sahaja? Jawapannya, apabila kita menganut Deen Islam  tidaklah memadai dengan pengakuan sahaja tanpa memenuhi tuntutan-tuntutannya.

Ramai juga orang yang menganggap bahawa apabila ibubapa mereka Islam maka mereka pun terus menjadi Islam sebenar walau pun tidak melaksanakan hak-haknya. Sesungguhnya, Islam itu bukanlah suatu warisan. Juga, Al-Quran bukanlah suatu warisan daripada Rasulullah SAW semata-mata. Al Quran merupakan kitab Allah SWT yang diturunkan kepada Rasulullah SAW untuk difahami dan dijadikan panduan hidup ummat manusia.
 
Ramai juga orang yang memeluk Islam seperti suatu hobi atau suatu fesyen yang mempamerkan diri secara zahir sahaja melalui pakaian atau beberapa amal ibadah seperti solah.
 
Kejahilan dengan Islam telah membawa mereka jauh daripada hukum-hukum Islam. Mereka menolak hukum-hakamnya menyebabkan berlaku keruntuhan umat Islam itu sendiri.
 
Sebenarnya Islam adalah satu sistem hidup pilihan Allah SWT Ini telah ditegaskan oleh Allah SWT,:
Sesungguhnya agama (yang diredhai) di sisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang diberi Al-Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, kerana kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barangsiapa yang kafir  terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat HisabNya.“ (Surah ali ‘Imran ayat 19)
Sesungguhnya apabila seseorang memeluk Islam, dia mestilah menganut Islam sepenuhnya, iaitu dengan menjadikan Islam sebagai cara hidup. Apa sahaja yang dilakukannya samada berfikir, bercakap dan bertindak mestilah mengikut cara Islam. Begitu juga, daripada urusan peribadi hinggalah urusan pemerintahan mestilah mengikut cara Islam. Dengan kata lain, semua tingkahlakunya hendaklah tidak terkeluar daripada Islam. Apabila seseorang memeluk Islam, dia mestilah berpegang teguh dengannya dalam apa keadaan sekali pun. Rasulullah SAW pernah menggambarkan bahawa di akhir zaman seorang muslim mesti berpegang dengan sunnah baginda walau pun hingga terpaksa menggigitnya dengan geraham sampai mati.

Tugas kita saat ini adalah besar dan penting. Kita perlu memenangkan Islam dalam setiap masa dan tindakan. Kita perlu berkeyakinan penuh bahawa Islam mempunyai masa depan yang cemerlang. Masa depan adalah untuk Islam, bukan untuk sistem hidup yang lain. 
 
ISLAM, suatu perkataan yg mudah disebut dan dilafazkan. Alhamdulillah, Allah kurniakan kita merasai nikmat Iman dan Islam itu, tetapi adakah kita benar-benar menghayati dan faham, apakah itu Islam? Islam itu ialah selamat, sejahtera, aman, damai dan tenang. Secara istilahnya pula Islam adalah "Ketaatan dan penyerahan diri kepada Allah SWT dengan melaksanakan segala apa yang diperintah-Nya dan meninggalkan segala apa yang dilarang-Nya". Islam ialah ad-din dan cara hidup.

Firman Allah SWT dalam Surah al-Maidah :3
"Pada hari ini, aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu. Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan aku telah redhakan ISLAM itu menjadi agama kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedangkan ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (makabolehlah ia memakannya) kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani"
Mari sama-sama kita refresh kembali mengenai 5 rukun Islam:
  1. Mengucap dua kalimah syahadah
  2. Menunaikan solat lima waktu sehari semalam
  3. Berpuasa di bulan Ramadhan
  4. Menunaikan zakat
  5. Menunaikan haji di Mekah
Kita sedar bahawa kalimah la ilaha illallah muhammadur rasulullah adalah perkara asas bagi umat isla. Kalimah tauhid yang wajid di ucap bagi umat Islam.
ilaha illallah.. bermaksud tiada Tuhan yang disembah Selain Allah
muhammadur rasulullah.. dan Muhammad itu pesuruh Allah
Sering kali kita terlupa akan kalimah tauhid ini, oleh itu haruslah kita sentiasa mengucap kalimah tauhid ini sepanjang masa sebagai zikirullah di bibir kita.

Takala aku duduk sendirian mengimbas kembali zaman-zaman yang pernah aku lalui terlalu kerdil dan jahilnya aku suatu ketika dahulu. Hanya mengaku Islam namun aku hampir terlupa menjaga solat 5 waktu ku, Ya Allah aku telah meruntuhkan sebuah masjid! Masya Allah takutnya aku ketika itu. Lalu aku mulakan solat 5 waktu perlahan demi perlahan.. Memang sukar terutama sekali untuk bangkit waktu subuh! Namun aku berdoa mohon Allah permudahkan urusan asas itu untuk aku bangkit menegakkan tiang agama itu. Alhamdulillah perlahan-lahan aku berjaya untuk menjaga solatku, Aku sedar zaman sekolah dulu.. Puasa aku buat namun solat aku tinggal.. so Puasa aku terasa sia-sia, Alhamdulillah tahap kesedaran melalui pembelajaran dari hari ke hari, berguru dan mengikuti kelas-kelas agama semua itu di tempuhi dengan mudah walaupun ada teman-teman mula menjauhkan diri daripada aku, ala tak kisahlah asalkan Allah swt tidak pernah jauh atau meninggalkan aku seorang diri.

Sama-sama kita muhasabah, kita yang dilahirkan beragama Islam ini, adakah kita benar-benar menghayati Islam itu sendiri. Solat kita, adakah diterima oleh Allah SWT? cukup lima waktu sehari semalam? moga-moga Allah terima solat kita selama ini, kerana Solatlah yang paling utama dinilai disisiNya.. moga-moga kita semua ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan hati ini sentiasa kuat menunaikan tanggungjawab sebagai hambaMU.

Firman Allah SWT lagi dalam Surah al-Baqarah : 208
"Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan dan janganlah kamu menurut langkah-langkah syaitan.Sesungguhnya syaitan itu musuh kamu yang nyata"
Jelas Allah menunjukkan bahawa Islam tidak boleh diambil atau dilaksanakan separuh-separuh. Pengamalan dan penghayatan Islam mestilah secara menyeluruh merangkumi seluruh aspek kehidupan. Bukan hanya ketika hendak bersolat sahaja kita mengamalkan Islam, tetapi dalam sudut pakaiannya, pergaulannya, permakanannya dan segala2nya. Salah satu sifat khusus Islam juga ialah Syumuliyyah iaitu Islam bersifat lengkap merangkumi semua aspek, dari sekecil-kecil benda hingga sebesar-besar benda. Dari adab makannya, cara beristinjaknya sehinggalah kepada sistem perundangan dan sistem keselamatan.Sesungguhnya Islam itu lengkap. Maka kita semua wajib beramal dengan islam berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah. 
 
Kalau dulu pakaian aku cukup mengaibkan diri aku sendiri, bertudung tapi masih nampak telanjang. Maklumlah kononya ikut fesyen! Namun aku silap seharusnya fesyen atau trend kena ikut Islam, perlahan-lahan mana yang ketat aku longgarkan mana yang singkat aku labuh-labuhkan dan aku terus istiqama dalam berpakaian, yang penting aku selesa dan pakaian aku boleh dibawa solat tanpa membawa telekung kemana-mana.

Adab adalah satu perkara yang amat dititk beratkan oleh Islam. Sewajarnya seseorang itu memakai pakaian yang sesuai kerana pakaian sopan dan menutup aurat adalah cermin seseorang itu Muslim sebenar.
ISLAM tidak menetapkan bentuk atau warna pakaian untuk dipakai, baik ketika beribadah atau di luar ibadat. Islam hanya menetapkan bahawa pakaian itu mestilah bersih, menutup aurat, sopan dan sesuai dengan akhlak seorang Muslim.

Di dalam Islam ada garis panduan tersendiri mengenai adab berpakaian (untuk lelaki dan wanita) iaitu:
Menutup aurat
AURAT lelaki menurut ahli hukum ialah daripada pusat hingga ke lutut. Aurat wanita pula ialah seluruh anggota badannya, kecuali wajah, tapak tangan dan tapak kakinya. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Paha itu adalah aurat.” (Bukhari) 
Tidak menampakkan tubuh
PAKAIAN yang jarang sehingga menampakkan aurat tidak memenuhi syarat menutup aurat. Pakaian jarang bukan saja menampak warna kulit, malah boleh merangsang nafsu orang yang melihatnya.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat ialah, satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan bagi memukul manusia dan satu golongan lagi wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan meliuk-liukkan badan juga kepalanya seperti bonggol unta yang tunduk. 
Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh.” (Muslim) 
Pakaian tidak ketat
TUJUANNYA adalah supaya tidak kelihatan bentuk tubuh badan
Tidak menimbulkan riak
RASULULLAH SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa yang melabuhkan pakaiannya kerana perasaan sombong, Allah SWT tidak akan memandangnya pada hari kiamat.” Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa yang memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan pada hari akhirat nanti.” (Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’iy dan Ibnu Majah) 
Lelaki, wanita berbeza
MAKSUDNYA pakaian yang khusus untuk lelaki tidak boleh dipakai oleh wanita, begitu juga sebaliknya. Rasulullah SAW mengingatkan hal ini dengan tegas menerusi sabdanya yang bermaksud: “Allah mengutuk wanita yang meniru pakaian dan sikap lelaki, dan lelaki yang meniru pakaian dan sikap perempuan.” (Bukhari dan Muslim)
Baginda juga bersabda bermaksud: “Allah melaknat lelaki berpakaian wanita dan wanita berpakaian lelaki.” ・(Abu Daud dan Al-Hakim). 
Larangan pakai sutera
ISLAM mengharamkan kaum lelaki memakai sutera. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Janganlah kamu memakai sutera, sesungguhnya orang yang memakainya di dunia tidak dapat memakainya di akhirat.” (Muttafaq ‘alaih) 
Melabuhkan pakaian
CONTOHNYA seperti tudung yang seharusnya dipakai sesuai kehendak syarak iaitu bagi menutupi kepala dan rambut, tengkuk atau leher dan juga dada. Allah berfirman bermaksud: “Wahai Nabi, katakanlah (suruhlah) isteri-isteri dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman, supaya mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.” ・(al-Ahzab:59) 
Memilih warna sesuai
CONTOHNYA warna-warna lembut termasuk putih kerana ia nampak bersih dan warna ini sangat disenangi dan sering menjadi pilihan Rasulullah SAW. Baginda bersabda bermaksud: “Pakailah pakaian putih kerana ia lebih baik, dan kafankan mayat kamu dengannya (kain putih).” (an-Nasa’ie dan al-Hakim) 
Larangan memakai emas
TERMASUK dalam etika berpakaian di dalam Islam ialah barang-barang perhiasan emas seperti rantai, cincin dan sebagainya.
Bentuk perhiasan seperti ini umumnya dikaitkan dengan wanita namun pada hari ini ramai antara para lelaki cenderung untuk berhias seperti wanita sehingga ada yang sanggup bersubang dan berantai.
Semua ini amat bertentangan dengan hukum Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: “Haram kaum lelaki memakai sutera dan emas, dan dihalalkan (memakainya) kepada wanita.” 
Mulakan sebelah kanan
APABILA memakai baju, seluar atau seumpamanya, mulakan sebelah kanan. Imam Muslim meriwayatkan daripada Saidatina Aisyah bermaksud: “Rasulullah suka sebelah kanan dalam segala keadaan, seperti memakai kasut, berjalan kaki dan bersuci.”Apabila memakai kasut atau seumpamanya, mulakan dengan sebelah kanan dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Apabila seseorang memakai kasut, mulakan dengan sebelah kanan, dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri supaya yang kanan menjadi yang pertama memakai kasut dan yang terakhir menanggalkannya. ” (Riwayat Muslim). 
Selepas beli pakaian
APABILA memakai pakaian baru dibeli, ucapkanlah seperti yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan At-Tarmizi yang bermaksud:
“Ya Allah, segala puji bagi-Mu, Engkau yang memakainya kepadaku, aku memohon kebaikannya dan kebaikan apa-apa yang dibuat baginya, aku mohon perlindungan kepada-Mu daripada kejahatannya dan kejahatan apa-apa yang diperbuat untuknya. Demikian itu telah datang daripada Rasulullah”. 
Berdoa
KETIKA menanggalkan pakaian, lafaz- kanlah: “Pujian kepada Allah yang mengurniakan pakaian ini untuk menutupi auratku dan dapat mengindahkan diri dalam kehidupanku, dengan nama Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia.
“Sebagai seorang Islam, sewajarnya seseorang itu memakai pakaian yang sesuai menurut tuntutan agamanya kerana sesungguhnya pakaian yang sopan dan menutup aurat adalah cermin seorang Muslim yang sebenar. 
Kini karya-karya atau artikel dalam weblog aku mula aku warnai dengan ilmu dunia dan akhirat.. lebih baik berkongsi ilmu yang boleh mengajak orang lain berubah ke arah kebaikan daripada berkongsi cerita yang entah belum pasti orang suka untuk membaca.

Marilah sama-sama kita renung kembali ke dalam diri kita, adakah benar-benar kita menghayati ISLAM ini, ataukah hanya sekadar title di kad pengenalan ataukah hanya sekadar Islam kerana dilahirkan dalam keluarga Islam, sama-sama kita tingkatkan keimanan kepadaNya.. Ya Allah ampunkan dosa-dosa kami semua, tetapkan hati kami agar sentiasa taat dan patuh kepada perintahMu.

Islamkah Aku!?

Islamkah aku??
jika ilmu terselit di celahan buku,
jika amal seperti hidup segan mati tak mahu.

Islamkah aku??
jika hanya terpalit di kad biru,
tidak membenak di perilaku,
tidak tercermin dalm setiap madah bibir kaku.

Islamkah aku??
jika kubah menjelma hanya di mata,
jika mimbar tersergam megah hanya di jiwa
telapakku kepadanya hilang dek kerana nafsu,
kerana akal waras diimbang iman dungu,

Islamkah aku??
jika semangat memuncak di pintu maksiat
nafsu bergelodak iman terpalat
memancar kudrat di setiap urat,
melangkah kaki ke pintu maksiat.

Islamkah aku??
jika iman setebal debu,
jika ilmu di buku,
jika amal senipis kuku
jika doa sepanjang bulu.

Islamkah aku??
jika dara menjadi jajaan,
jika teruna menjadi rebutan,
jika agama menjadi cercaan,
hilang di celah kegelapan.

Islamkah aku??
satu bimbingan yang aku perlu,
dari insan yang berilmu,
bantulah aku,
berjalan di titi restu,
melangkah penuh syahdu,
mudik ke Islam alaf yang baru..

No comments: