Journal 2014 - # 815

Salam perpaduan salam perjuangan!

Mustajabnya Ramadan

Assalamualaikum! Hi uols! Allah menetapkan perintah berpuasa Ramadan dalam surah al-Baqarah bermula ayat 183 hingga 187. Menariknya dalam ayat 186 Allah menyebut tentang doa:
"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kamu tentang-Ku katakanlah sesungguhnya Aku dekat. Aku memakbulkan doa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka laksanakan perintah-Ku dan berimanlah kepada-Ku, moga kamu selalu mendapat petunjuk." (Al-Baqarah 2: 186)
Sesungguhnya manusia dalam hidupnya sering menemui kesusahan, kesempitan, kekurangan harta, ketakutan dan seumpamanya sangat memerlukan pertolongan. Justeru Allah yang sangat mengenali diri insan lemah ini menganjurkan supaya berdoa dan memohon pertolongan kepada-Nya agar keluar dari segala kesukaran hidup dan diberi kekuatan khususnya dalam bulan Ramadan. Doa yang terbaik adalah doa yang diajarkan oleh utusan-Nya iaitu Nabi Muhammad.

Doa Sepanjang Ramadan
Rasulullah mengajarkan doa ketia berada dalam bulan Ramadan. Sayidatina Aisyah bertanya: "Wahai Rasulullah, ini bulan Ramadan. Apakah yang patut aku kata padanya?"

Rasulullah bersabda: "Katakanlah: 
Ya Allah, Ya Tuhanku! Engkau adalah Maha Pengampun dan Engkau suka mengampunkan, Oleh itu ampunilah aku." (Riwayat Ahmad)

Banyakkan Istighfar
Dalam bulan Ramadan kita dianjurkan untuk memperbanyak beristighfar dan berdoa memohon keampunan.

Rasulullah bersabda:
"Sesungguhnya setiap hari Allah membesakan orang dari api neraka pada bulan Ramadan. Sesungguhnya setiap Muslim memiliki doa yang jika dipanjatkan akan dikabulkan untuknya." (Riwayat Ahmad)

Doa berbuka Puasa
Kebiasaan umat Islam di Malaysia khususnya berbuka puasa dengan doa berikut:
"Ya Allah kerana Engkau aku berpuasa, kepada-Mu aku beriman, dan atas rezeki-Mu aku berbuka"
Doa tersebut baik dan mempunyai maksud yang baik. Namun sebagai tanda cinta akan Nabi, sangat baik untuk kita mengamalkan doa yang diajar sendiri oleh Nabi. Hal ini sebagai suatu sunnah yang patut kita hidupkan. Doa yang dimaksudkan ialah:
"Telah hilanglah dahaga, telah basahlah urat-urat, telah tetaplah pahala, insya-Allah." (Riwayat Abu Dawud)
Menurut Ibn Umar, apabila berbuka puasa, Baginda akan membaca doa ini.

No comments: