Journal 2014 - # 804

Salam perpaduan salam perjuangan!

Panduan Memelihara Ukhuwah

Assalamualaikum! Hi uols! 

Cari penjelasan
Surah al-Hujurat ayat 6: "Hai orang-orang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka carilah penjelasan dengan teliti.. "

At-Tabayyun dalam ayat di atas bererti carilah penjelasan. As-Syahid Syed Qutb menjelaskan bahawa orang-orang mukmin itu hendaklah mencari penjelasan atau kebenaran terhadap maklumat yang dibawa kepadanya oleh orang-orang fasik. Perlu ada bukti, bukan andaian.

Jauhi prasangka & mengumpat
Surat al-Hujurat ayat 12: "Hai orang-orang beriman, jauhilah daripada kebanyakan prasangka,
sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang antara kamu memakan daging saudaranya telah mati? Maka sudah tentulah kamu berasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."

Jangan perolok & mencela
Surah al-Hujurat ayat 11: "Hai orang-orang beriman, janganlah suatu kaum memperolak-olakkan kaum yang ain (kerana) boleh jadi mereka lebih baik daripada kamu dan janganlah pula wanita-wanita (memperolokkan) wanita-wanita lain kerana boleh jadi wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik daripada wanita (yang memperolokkan) dan jangalah kamu mencela diri kamu sendiri dan janganlah kamu memanggil dengan gelaran-gelaran buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah panggilan ialah panggilan yang buruk selepas iman dan barang siapa tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang zalim."
La yaskhar - jangan perolok-olokkan kerana ia boleh mengeruhkan hubungan.
La talmizu anfusakum - jangan mencela diri sendiri. Tidak boleh mencela saudara tanpa sebab. Mencela saudara sama seperti mencela diri sendiri.
La tanabazu bil alqab - jangan memanggil dengan gelaran buruk. Tinggalkan gelaran-gelaran yang buruk.
Ijtanibu kathiran minazhann - menjauhi kebanyakan daripada prasangka, kerana ia membawa dosa. Berhati-hati terhadap prasangka kerana sukar membezakan antara prasangka betul dan salah, kecuali terdapat bukti.
La tajassasu - jangan mencari-cari kesalahan, iaitu dengan cara mengintip dan membongkar kesalahan orang lain. Sebaliknya tutup untuk memberi peluang kepadanya bertaubat. Janganlah kerana satu kesalahan menghapuskan seribu kebaikan yang ia lakukan.

Badiuz Zaman Said Nursi menyatakan: "jangankamu membakar rumah yang terdapat di dalamnya sepuluh orang hanya kerana seorang dairpadanya jahat, sedangkan sembilan lagi baik."

La yaghtab ba'dhukum ba'dha -  jangan mengumpat sebahagian terhadap sebahagian lain. Mengumpat mendedahkan dua kemungkinan. Jika umpat itu benar dinamakan ghibah (mengumpat) atau jika tidak benar dinamakan fitnah.


No comments: