Journal 2014 - # 792

Salam perpaduan salam perjuangan!

Ramadan Yang Dirindu dan Dinanti 

Assalamualaikum! Hi uols! Alhamdulillah.. Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa,
Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.”
Ertinya, Ya Allah, berkahilah kami pada bulan Rajab dan Sya’ban; dan sampaikan kami ke bulan Ramadan. (HR. Ahmad dan Tabrani)
Segala kepujian tertinggi diutus buat pemilik bagi segala pemilik, yang mencipta dan menjadikan segala sesuatu..yang berada di langit mahupun di bumi, Hanya Dialah Allah Rabbul Jalil Tuhan yang Maha Agung lagi Maha Indah.


Ramadan kian hampir dengan kita.Hari dihitung dan terus dihitung. Tanggal  29 Jun 2014 Insya Allah umat Islam akan melaksanakan ibadah yang amat dicintai oleh para Nabi dan para solafussoleh terdahulu. Solat sunnat Terawih akan dimulai pada 29 Jun 2014 dan disusuli berpuasa pada siang ke esokan harinya. 
Sayhru Ramadan adalah bulan bagi pencinta ibadah, pecinta ganjaran dengan dibukakan segala pintu kebaikan lalu ditutup segala pintu kejahatan. Ruang serta peluang bagi para hambanya mengejar segala kemanisan didalam ibadah.

Kehadiran dan kedatangan Ramadan ini dapat membuatkan kita berfikir sejauh mana tahap dan kesediaan kita di dalam menyambut bulan yang penuh mulia ini, adakah seperti bulan-bulan Ramadan yang lepas?? mudah-mudahan kali ini membuahkan sedikit kenikmatan serta penghayatan didalam beribadah.

Mudah-mudahan Ramadan kali ini mampu mengubah akhlak dan mengembalikan iman yang semakin pudar dan samar. Ya Allah bantulah kami di dalam mencari cinta dan redhaMu, amin.

No comments: