Journal 2014 - # 807

Salam perpaduan salam perjuangan!

Apabila DIKRITIK...

Assalamualaikum! Hi uols! Jika anda dicela, dikritik secara tidak adil atau didustai, usahlah berduka cita. Jangan pula menzahirkan rasa kebencian kepada mereka yang berbuat nista itu dengan maksud membalas dendam. Bukan itu ajaran agama kita. Sebaik-baiknya, renung dan fikirkan TIGA perkara ini:

>> Jika benar anda tidak seperti diperkatakan itu, pasti anda juga tidak sunyi daripada mempunyai keburukan-keburukan lain. Bersyukurlah bahawa Allah s.w.t tidak mendedahkan kebanyakan keburukan tersebut. Mungkin juga keburukan tersebut jauh lebih mengaibkan berbanding apa yang dikatakan oleh pengkritik anda itu.
>> Yakinlah bahawa segala celaan, kritikan yang diada-adakan itu adalah sebagai KAFARAH dosa-dosa yang telah anda lakukan. Orang yang mencela, mengkritik atau mendustai anda itu sebenarnya seolah-olah menghadiahkan segala kebajikannya kepada anda. Hadiah kebajikan itu boleh mendekatkan diri anda kepada Allah s.w.t Maka, anda tidak boleh mendekatkn diri anda kepada Allah s.w.t. Maka, anda tidak harus berduka cita, sebaliknya bergembira menerima hadiah kebajikan tersebut. 
>> Sepatutnya anda menunjukkan belas kasihan kepada yang mencela dan berdusta itu kerana mereka telah melakukan suatu jenayah terhadap agama. Mereka telah membinasakan diri dengan berdusta terhadap orang lain, dan tidak akan terlepas dari balasan Allah s.w.t. Jadi, tidak tidak perlulah anda menyumpah atau mendoakan kemusnahan mereka kerana itulah yang diharapkan oleh syaitan.

Sebaiknya, berdoalah:
"Ya Allah, perbaikilah kelakuannya! Ya Tuhanku, ampunilah dosanya dan turunkanlah belas kasihan-Mu ke atasnya."

Nabi s.a.w apabila dianiayai oleh kaumnya berdoa: "Ya Allah! Ya Tuhanku. Ampunilah kaumku. Ya Allah! Ya Tuhanku. Berilah petunjuk kepada kaumku, sesungguhnya mereka masih belum mengerti."

Menurut Imam Ghazali, antara sebab yang dapat menolong anda menolak celaan orang dan tidak mengendahkannya ialah dengan menjauhkan diri dari sifat tamak. Jika anda tidak memerlukan sesuatu dari seseorang atau suatu pihak, hati anda tidak akan merasa sebarang kekurangan walaupun dicela atau dikritik dengan hebat.

No comments: