Journal 2014 - # 660

Resepi oh Resepi!!

Ikan Putih Masak 3 Rasa Cara Cik LC

Hi uols!! nak dijadikan cerita semalam entah apa angin aku teringin sangat nak masak ikan 3 rasa, kebetulan hari tu masa balik Sabah baki ikan putih yang aku beli ada lagi. Jadi aku cakap kat mak aku jom masak ikan putih 3 rasa so hasilnya mcm la kt gambar tu, ni kalau Encik M nmpk ni mesti dia suka hihi  ^_^ oklah uols jom salin resepi aku ni.

Bahan-bahan:
  • 1 ekor ikan putih (ikut suka ikan apa pun boleh) - di goreng terlebih dahulu
  • 1 batang serai - di hiris halus
  • 1/2 halia - di hiris halus
  • 1/2 lengkuas - di hiris halus
  • 2 ulas bawang merah - di hiris halus
  • 2 ulas bawang putih - di hiris halus
  • 2 - 3 biji Cili padi - di hiris halus
  • 1/2 tin Pes tomato 
  • sedikit nenas dalam tin
  • 2 sudu Sos Cili
  • Sayur Campur (corn, carrot, green peas)
  • Lada bangala (ikut suka kalau nak letak)
  • Minyak untuk memasak
  • Garam 
  • Serbuk perasa/gula
  • air secukupnya
Cara:
  • Panaskan minyak dan goreng ikan putih tadi sehingga masak dan ketepikan.
  • Panaskan minyak, kemudian tumis bahan-bahan seperti halia, lengkuas, serai, bawang mereh, bawang putih dan cili, sehingga naik aromanya.
  • masukkan pes tomato dan sos cili, gaul rata.
  • kemudian masukkan sayur campur, nenas, lada bangala tadi gaul dan tambah sedikit air untuk kuahnya. kemudian tambahkan garam dan serbuk perasa atau gula masak sehingga mendidih.
  • Bila masak bolehlah angkatkan kuah tadi dan dicurah ke atas ikan yang telah digoreng. Siap untuk di hidang.

No comments: