Journal 2013 - # 455

Hi uols!! Salam keimanan salam dakwah buat sume rakan2 blogger. Maaflah da beberapa ari aku x update weblog ni, sedikit bz dgn tugasan harian terutama skali sibuk utk menyiapkan assignment.

Banjir kat taman
Sebelum azan subuh pagi tadi, hujan dah turun, renyai-renyai pastu berhenti... Sekarang ni pula hujan sedang turun lagi dengan lebatnya, tapi belum kepada hujan yang membahayakan. Doa buat apabila melihat hujan yang membahayakan, Alhamdulillah... Rahmat buat seluruh alam...

Hari Jumaat, pada waktu hujan, merupakan antara waktu-waktu mustajab berdoa. Dari Sahal bin Saad katanya, Rasulullah S.A.W. bersabda: “Ada dua macam doa yang tidak ditolak iaitu ketika azan dan ketika turun hujan.” Dan Rasulullah S.A.W. bersabda juga: “Pada hari Jumaat terdapat suatu saat, apabila bertepatan seorang Muslim dengan saat itu dan dia sedang solat (berdoa) meminta kebajikan kepada Allah nescaya Allah akan memperkenankannya.” [Riwayat Bukhari & Muslim]
Alhamdulillah, kedua-dua waktu tersebut digabungkan pada pagi ini. Rahmat buat orang-orang yang sentiasa mengingati PENCIPTAnya, yang tahu memanfaatkan waktu-waktu seperti ini. Rasulullah S.A.W. mengajar kita untuk membaca doa yang sunat dibaca ketika hujan turun iaitu:


Beberapa amalam ketika hujan turun ada dikongsi seperti dalam Rumaysho.com. Alhamdulillah... Sekurang-kurangnya, dengan turunnya hujan seperti ini, boleh la mengurangkan kepanasan yang agak panas juga kt Sabah ni. (^_^)
penuh air kat drum stok utk seminggu ni utk siram bunga

No comments: