Journal 2013 - # 446

Hi uols!! Salam Kedamaian Salam Santai utk uols sume! Hari ni bermulalah cuti panjangku, hampir 3 minggu percutian aku rancang kali ini. Macam-macam dalam pikiran aku rancang, tp misi utama aku kena siapkan assignment aku b4 due date hihi (^_^).

Well uols, utk bercuti panjang ni aku kena rancang segala-galanya terutama sekali berkenaan dgn kewangan. Al-maklumlah 3 weeks 4 holiday, duit gaji pun kena cut cost jg hihi. Bajet tetap bajet tp kena tgk juga how can we manage our bajet kan..


Percutian kali ni bkn nk ke mana pun just nk balik Sabah jer, nak rehat secukup-cukupnya! Klau boleh x nk pikir soal keja nk pikir study n nak happy kan diri jer {^_^}. Aku da buat beberapa list utk aku kena lakukan dlm cuti nnti agar apa yg d rancang akan terlaksana kelak. Cuti kali ni bersempena cuti Hari Raya Aidil Adha, so pada uols yg beragama islam slmt menymbt Aidil Adha okies!!

So alang-alang da cuti tu, so kenalah pikirkan cuti panjang ni nk buat apa? antara check list yg aku da buat ialah:
  1. 2 Assignment kena siap b4 weekend berikutnya.
  2. Jenguk2 landskap kt rumah
  3. Sesi Photoshot kt mana2 lokasi menarik.
  4. Nak bercuti g Pulau or Hutan
  5. x tau nak pikir apa lg hihi
Itu antara check list yg aku buat, tp x tau la jalan atau x. Actually percutian kali ni x la d rancang sangat mcm aku kata td, alang2 cuti raya aidil adha tu yg aku pulun cuti lama ckit hihi, so bleh la nk relax kt kampung halaman. Ni pun persiapan nk packing barang x buat apa2 lg sbb mood cuti x on lg.

Yang penting, tiket flight da ready and tinggal nk check in kt kaunter KLIA tu jer hihi. Jgn terlepas kapal terbang udah ler yer. Kebetulan pula tiket flight kali ni btl2 murah! MAS u make me in falling love again (^_^)
Apa yg penting kenderaan n duit minyak yg mencukupi, sbb once klau balik sabah mng aku patah kaki sbb x de keta so kenalah sewa keta hihi. Banyak benda plak yg aku kena check list utk balik kampung sambil bercuti ni:
  1. Karema DSLR
  2. My Fav CD 
  3. Passport (persediaan awal kut nk g brunei ker)
  4. Laptop 
  5. Modul utk assignment
  6. etc
Wow!! byk benda nk kena check list semula! Hmm.. org pompuan mcm tu la byk benda nk kena bawa sekecil-kecil zara hingga la sebenar-besar gajah nk pikul hihi.

Oklah nk sembang byk pun x reti juga apa kata utk uols nk bercuti tp dlm kos bajet why not baca artikel ini utk uols kaji n pertimbangkan.

"Rancang Percutian Bajet"
"Percutian tanpa perancangan lebih seronok kerana banyak perkara menarik menanti selain sangat bersesuaian dengan masa terluang kita," kata Lisa Rahman.

Itulah antara kata-kata yang sering diungkapkan tatkala bercerita mengenai perancangan awal dilakukan untuk pergi bercuti ke destinasi pilihan.

Ramai berpendapat dengan perancangan yang dibuat awal boleh dibatalkan begitu saja jika ada hal-hal berlaku terutama berkaitan pekerjaan.

Namun, tanpa disedari, merancang percutian anda lebih awal sangat menguntungkan dari semua segi sekali gus menjadikan percutian itu lebih teratur dan menyeronokkan.

Tahun ini, apa kata cuba ubah pemikiran bahawa percutian sebaiknya dirancang lebih awal dan teliti. Sebagai contoh, bilakah tarikh yang sesuai untuk bercuti, tempoh percutian, di mana anda akan menginap dan sebagainya.

Bila semuanya dirancang dengan awal, anda pasti boleh bercuti setiap tahun dengan perbelanjaan yang lebih murah.

Tips melancong minggu ini mungkin dapat membantu anda untuk merancang percutian supaya percutian anda bukan saja menyeronokkan, selesa tetapi juga lebih menjimat­kan. Selamat ber­­cuti!

Tentukan waktu yang tepat

Pertengahan atau akhir tahun biasanya antara masa bercuti yang disukai ramai. Jadi, cuba elakkan pergi bercuti pada masa itu kerana harga tiket dan hotel boleh melonjak naik.

Jika memang mahu bercuti di tempat yang sama tetapi dengan belanja yang jauh lebih murah, berkunjunglah semasa tidak ramai orang. Menjelang musim cuti atau selepas musim cuti, harga tiket atau hotel biasanya sudah turun.

Tentukan tempoh percutian
Bercuti tidak seharusnya selalu dilakukan dalam tempoh yang lama lebih-lebih lagi jika kewangan tidak begitu memberangsangkan.

Cuti hujung minggu saja sudah mampu untuk membuatkan tubuh badan dan fikiran kembali tenang dengan kerja yang sentiasa membebani. Dengan tempoh cuti yang singkat, anda juga tidak perlu mengeluarkan wang yang banyak.

Menabung dari awal tahun
Jika anda merancang untuk melancong di musim cuti, cara termudah untuk menikmatinya tanpa perlu menanggung perbelanjaan yang membebankan adalah dengan menabung sejak beberapa bulan sebelum percutian itu.

Seperti contoh, bajet untuk melancong itu lebih kurang RM10,000, cuba asingkan duit yang perlu setiap tahun untuk mencapai target terbabit. Jika ada bonus, lebihkan wang yang disimpan untuk tujuan bercuti. Justeru, jika merancang untuk bercuti hujung tahun ini, menabunglah dari sekarang.

Gunakan promosi dari syarikat penerbangan
Buat perancangan sejak awal dan di mana anda mahu bercuti. Dengan itu, anda sudah boleh mendapatkan tiket promosi dari syarikat-syarikat penerbangan tambang murah dengan harga yang benar-benar rendah.

Anda mungkin boleh menjadi ahli di laman web sesuatu syarikat penerbangan untuk mendapatkan mak­lumat lebih awal mengenai pakej-pakej promosi yang ditawarkan. Ia pasti sesuatu yang sangat menguntungkan.

Walau bagaimanapun, an­da sudah tidak boleh membatalkan rancangan percutian anda ketika dengan pembelian tiket promosi itu kerana wang tidak akan dikembalikan.

Pilih bilik keluarga atau apartmen
Jika bercuti dengan keluarga, menempah bilik keluarga adalah sangat menguntungkan daripada menempah dua bilih dengan satu katil tambahan.

Alternatif lain adalah dengan menyewa apartmen untuk beberapa malam. Keuntungannya, dengan bi­lik apartmen anda boleh menggunakan dapur yang ada untuk memasak makanan sendiri.

Sumber: Harian Metro

No comments: