Journal 2013 - # 454

Hi uols!! Salam kedamaian utk uols sume!! Hari ni aku terhingin nk share pasal ibadah Qurban! Walaupun da terlewat utk bercerita sebenarnya. Tapi kali ini adalah pengajaran atas diri aku dan keluarga aku. 


Baru-baru ni kami ambik bahagian Qurban d kampung, Wow!! it a shock to me actually, cara pengendalian pengurusan Qurban cukup mengaibkan. Agihan daging qurban pun x tahu la nk ckp mcmna.. Dahlah x de meeting atau bertanya pd tuan empunya Qurban agihan ikut sesuka ati sj.. terang. Niat org nk dptkan bahagian d buat kenduri pun x dpt hnya sedikit utk d jamah bersama keluarga shj. Nauzubila min zalik!!

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidil Adha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi).

Dapat difahami bahawa apa yang dituntut daripada ibadat korban ialah keredaan dan lapang dada kita untuk melakukan ibadat itu, bukan terpaksa, terikut-ikut atau untuk menunjuk-nunjuk. Apa yang akan sampai kepada Allah bukan daging, atau binatang korban tetapi ketakwaan yang mendorong kita melakukan ibadat korban.

Allah berfirman yang bermaksud: “Daging dan darah binatang korban itu tidak sekali-kali sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah ketakwaan kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang itu bagi kamu, supaya kamu mengagungkan Allah atas apa yang Dia beri petunjuk kepada kamu. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang melakukan kebaikan.” (Surah Al-Haj, ayat 37)

Dan dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman;
“Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua-dua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya ketika mereka mempersembahkan korban maka diterima daripada salah seorang daripada mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): Aku pasti membunuhmu! Berkata Habil: Sesungguhnya Allah hanya menerima korban daripada orang yang bertakwa.” (Surah al-Maidah, ayat 27)

Semoga ayat dan hadis ini memberi ransangan kepada kita bahawa kita perlu mengikhlaskan hati dan membetulkan niat kita dalam melaksanakan ibadah kepada Allah SWT.

Saya selalu sebut bahawa Allah SWT menerima amalan seseorang itu berasaskan sekurang-kurangnya 2 perkara; Ikhlas dan Betul dengan syariat Allah SWT.

Berdasarkan kepada amalan yang dilakukan oleh sebahagian ahli masyarakat rasanya boleh diberi nasihat dan diperbaiki demi kemaslahatan bersama umat Islam.

Apa yaang saya ingin nyatakan dalam ruang yang terbatas ini adalah berkaitan dengan pengagihan daging korban. Semoga bermanfaat, Insya Allah.

Korban Secara Jamaie
Ibadah korban boleh dilakukan oleh seseorang dan boleh dikongsikan secara beramai-ramai (jamaie). Hukumnya sunat di sisi Imam Syafie dan wajib kepada orang yang kaya dalam mazhab Hanafi. Kepada yang miskin sunat melakukannya.

Dalam mengusahakan ibadah korban secara jamaie, kekadang pihak tertentu telah mengabaikan kaedah pembahagian daging korban. Ada yang mengagihkan daging korban mengikut pemahaman sendiri tanpa merujuk kepada perintah agama.
 
Ramai yang tahu bahawa seekor lembu contohnya boleh mewakili 7 orang dan setiap orang mengambil satu bahagian. Maka orang yang mengambil bahagian itu telah membayar harga bahagian masing-masing. Apabila ibadat korban terlaksana, dia berhak mendapatkan bahagiannya atas lembu tersebut. Dia berhak mengambil bahagian-bahagian tertentu atas lembu tersebut samada untuk dirinya, atau diagihkan kepada saudara mara, jiran, kawan-kawan dan faqir miskin.

Jika ibadat korban itu diurus oleh pihak lain, maka pihak tersebut hendaklah memastikan bahagian orang yang melaksanakan ibadah tersebut diperolehi. Pihak tersebut tidak berhak mengagihkannya sendiri melainkan dengan persetujuan daripada pembayar atau peserta korban tersebut. Ini kerana hak atau pemilik sebenar kepada daging korban tersebut ialah orang yang telah membuat bayaran dan melaksanakan ibadah korban itu. Adapun pihak pengendali hanya melaksanakan amanah dan tugasan sahaja. Dia tidak berhak apa-apa kecuali ada persetujuan bersama bahawa diserahkan cara pengagihan kepada pihak pengendali. Apa yang pengendali berhak ambil ialah kos pengurusan dan itu diluar daripada harga bahagian korban tersebut.

Pembahagian Daging Korban
Daging, hati, jantung, limpa, tulang dan lain-lainnya hendaklah dibahagi adil sesama peserta atas
lembu korban tersebut kecuali kaki dan kepala lembu tersebut. Tidak boleh dibahagikan dagingnya sahaja sebelum semua atas bahagian lembu itu kecuali semua orang mendapatkan haknya setelah seekor lembu itu diuruskan. Menyalahi sunnah dan agama jika agihan itu sekiranya lembu A yang dikorban tetapi daging lembu B yang diberi kepada peserta ibadah korban. Dengan ertikata lain difahami bahawa tidak boleh dicampur-campur daging lembu A dan lembu B.

Pengagih daging korban perlu memastikan bahawa hati, jantung, daging peha (depan, belakang) juga mesti dibahagi tujuh bahagian. Tulang rusuk juga mesti dibahagi 7, misalnya 2 batang/keping tulang seorang. Bahagian seperti kepala dan kaki tidak wajib dibahagi 7  kerana kaki cuma ada 4 kaki.

Adalah diingatkan bahawa tiap-tiap orang yang melaksanakan ibadah korban sunat makan daging korbannya sendiri. Dia juga berhak memberi agihan kepada sesiapa yang diingininya termasuk fakir miskin. Orang yang melaksanakan ibadah korban itu lebih berhak ke atas daging korban tersebut dan dia boleh menyimpannya jika dia mahu dari bahagian 1/3 daripada daging korban tersebut. Ini adalah pendapat Ibn Mas'ud dan Ibn Umar mengenai hal pembahagian daging korban ini.

Namun bagi orang yang melaksanakan ibadah korban itu faham bahawa adalah afdhal jika disedekah atau dihadiahkan semuanya daging korban tersebut melainkan dimakannya sedikit kadar beberapa suap untuk mengambil berkat daripadanya kerana yang demikian itu lebih mendekatkan diri kepada taqwa dan jauh daripada mementingkan diri sendiri. Jika orang itu memakan kesemua daging korban dan digantikan dengan daging lain untuk diagihkan , korbannya tetap sah tetapi menyalahi afdal sahaja.

Berbeza Dengan Daging Akikah
Daging korban afdal diagihkan dalam keadaan mentah berbanding dengan akikah yang sunat dimasakkan. Dan daging akikah hendaklah dihabiskan dan tidak disimpan bahkan tidak ada pembahagian kepada fakir miskin dan seumpamanya. Ini amat berbeza dengan daging korban yang sunat di bahagi 3 iaitu kepada diri sendiri, fakir miskin dan sebahagian lagi diberi hadiah kepada orang yang memerlukannya termasuk mereka yang kaya dan yang turut melakukan ibadah korban.

Semoga memberi manfaat atas penjernihan ini. Sebagai manusia biasa kita tidak lepas dari sifat lemah dan jahil tapi kita mesti terus belajar kerana agama bukan hak kita untuk kita tafsir sendiri. Agama itu datang dengan hukum-hakam dan syariatnya sekali. Pemahaman kita yang jelas kepada agama akan mengangkat martabat diri dan membangunkan syiat Islam itu sendiri sebagai agama yang adil dan berhikmah untuk semua. Wallahu A'lam!!!

No comments: