Journal 2013 - # 440

Salam Keamanan! Salam Perjuangan! “Dunia ini hanya terdiri atas tiga hari: Kemarin, ia telah pergi bersama dengan semua yang menyertainya. Besok, engkau mungkin tak akan pernah menemuinya. Hari ini, itulah yang kau punya, jadi beramallah di sana.” – Hasan al Bashri.

Kejadian Besar Menanti Palestin
Khamis,26-09-2013 - Pada kedua-dua bahagian peta keadaan Palestin pada hari ini, dua garisan strategi yang terdapat dalamnya semua peristiwa dan jangkaan peristiwa yang akan berlaku mula terlukis. Mungkin kita boleh menganggapnya sebagai satu permulaan kepada peristiwa besar yang mula jelas petandanya.. Dua garisan itu ialah (perhimpunan politik) rakyat Palestin dan ketidakupayaan kepimpinan dalam bergerak dan bertindak di luar kehendak dan pengiktirafan Israel.


Dua garisan ini merupakan satu sekatan kepada keadaan Palestin. Ianya dianggap dalam penentuan strategi sebagai permulaan penting bagi melancarkan gerakan kebangkitan ketiga yang sedang menanti yang dijangka semua kekeliruan politik yang memecahbelahkan kepimpinan akan menguasai jalan intifadah itu.. Saya yakin ianya tidak akan kekal tanpanya – bersandarkan kepada kebangkitan sebelum ini (1987, 2000) – kecuali percikan pelancaran atau berlakunya permulaan yang mungkin menjadi musuh Mesir terhadap rintangan di Ghaza, atau tibanya pengepungan yang dasyat atau mengisytiharkan kegagalan rundingan atau kemasukan zionis ke masjid al-Aqsa atau penolakan sebahagian daripadanya atau mugkin lebih sedikit daripada itu – hanya peristiwa selamat daripada musuh.. dan semua itu amat rapat atau lebih rendah dari itu.

Untuk kita mengingati kebangkitan sebelum ini 1987 dan 2000, dan meninjau apa yang telah kita katakan tentang dua permulaan dan kejadian di situ.. pada kebangkitan pertama bermulanya (penutupan politik) sebelum 5 tahun lalu, dan khususnya pada 1982 dan keluarnya tentera pertubuhan daripada Beirut dan perpecahannya serta kesibukannya dengan perkara yang tidak penting (kemungkinan bukan darinya) revolusi, dan menampakkan (ketidakupayaan kepimpinan Palestin) pada jarak jauh secara material dan moral dan penolakannya baru ini menyerupai rungutan dan bisikan tentang idea Persidangan Keamanan Antarabangsa.. maka Beliau datang pada peristiwa itu ketika ketua komander Israel sengaja berlari ke satu kumpula pekerja Palestin.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/

No comments: