Journal 2010 ~ #168

Lepas jer perlawana bola sepak antara Malaysia vs. Indonesia tiba2 jer aku terfikir semula bagaimana utk aku menyokong Malaysia sepenuh hati aku, kerana aku adalah anak Malaysia walaupun aku punya fahaman politik berkecuali.. tiba-tiba pula terasa patrotik, mungkin aku perlu mengagungkan buatan Malaysia mengapa tidak kerana buatan Malaysia juga tiada bandingannya bukan? kereta, makanan, pakaian, perabot, peralatan elektrik dan sebagainya sume nyer berkualiti. Sedangkan aku sendiri mengunakan kenderaan buatan Malaysia yang aku kira lebih berkualiti dan tahan lasak sesuai dgn aku yg sememangnya lasak dan aktif dgn pemanduan.

Mungkin kita perlu hakis muzik2 import, maksud aku mengurangkan kemasukan artis luar negara, bukan apa kadang kala aku kesian artis tempatan kita artis Malaysia kemana keutamaan utk artis kita? kebanyakan konsert kita undang artis luar negara, taja konsert artis luar negara tapi bila artis kita nak buat konsert bkn setakat nak taja nk promosi pn kita rasa berat.. Aku kekadang meluat dgn sume ni. Bila artis luar negara buat konsert niru da d tadahkan sebelum di minta tu yg kekadang benang.. 

Cuba kita kaji semula artis Malaysia yg hendak menembusi pasaran nagara jiran pon susah terutama skali indonesia, kat TV drama sinitron Indonesia berlambak dr TV3 hinggalah ke channel astro entah bila drama Malaysia ni nk dapat tempat utama di Malaysia ni. Paling sedih utk new year ni nk buat konsert ambang ambik pulak artis Indonesia bagus sangat ke Artis INDONESIA ni sampai di bangga2 kn?? Artis Malaysia x kurang hebatnya.. Nasib baik la ada station Radio tempatan iaitu XFM yg sudi memperjuangkan muzik2 tempatan terutama skali muzik2 underground (indie). Kalau bukan kita siapa lg yg nk suport!! so tepuk dada tanya minda jgn agungkan karya luar.. karya buatan Malaysia lebih baik dan bagus dari negara luar!!

No comments: