Journal 2015 - # 898

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Berbuka puasa di Zara's Boutique Hotel


Assalamualaikum! Hi uols! Hmm.. hari ni dah masuk 6 Ramadhan kita berpuasa alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk berada di bulan yang penuh baraqah ni. Semalam aku memenuhi undangan majlis berbuka puasa di Zara's Boutique Hotel. Kalau sebelum ini aku pernah cerita pasal Zara's Boutique Hotel berkenaan dengan perkhidmatan yang ditawarkan kepada mereka yang melancong ke Sabah bolehlah berkunjung ke Zara's Boutique Hotel untuk menginap.

Alhamdulillah semalam rezeki aku dan emak aku bersama Zara's Boutique Hotel, Sesungguhnya dari Zaid bin Khalid Al-Juhani, dari Nabi Shalallahu ‘Alaihi Wassalam, beliau bersabda:
مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا
“Barangsiapa memberikan makanan untuk berbuka kepada yang puasa, maka ia mendapat pahala seperti pahala orang yang puasa tanpa mengurangi pahala orang yang puasa itu sedikit pun.” (HR. Tirmidzi. Ia berkata: “Hadits ini hasan shahih.”)
Penjelasan:
Seseorang yang memberikan makanan untuk berbuka kepada orang yang sedang puasa, akan mendapat pahala sebanyak pahala puasa orang yang diberinya berbuka, sedangkan pahala orang yang puasa itu tidak berkurang sedikit pun. Apabila orang yang diberi makanan berbuka melakukan perbuatan yang dapat mengurangi pahala puasanya, pengurangan pahala puasa tersebut tidaklah mengurangi pahala yang diterima oleh orang yang memberinya berbuka.

Ada orang beranggapan bahwa kalau seseorang mahu menerima makanan berbuka dari orang lain, pahalanya akan berpindah pada orang yang memberinya makanan. Anggapan seperti ini tidaklah benar. Bahkan Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wassalam menegaskan bahwa pahala orang yang puasa tetap dan orang yang memberi makan orang yang berbuka diberi pahala oleh Allah sebanyak pahala yang diberikan kepada orang yang puasa.

Hadits ini mendorong orang-orang yang berkelebihan agar memberikan sedekah kepada saudara-saudaranya yang berkekurangan untuk memperoleh makanan berbuka. Hal ini dimaksudkan agar mereka, terutama orang-orang yang tidak dapat puasa karena halangan-halangan yang sah menurut agama, mempuanyai semangat bersedekah. Oleh karena itu, agar memperoleh pahala pada bulan Ramadhan, hendaklah kita membantu saudara-saudara kita yang puasa dengan memberikan makanan untuk berbuka.

Dari Kiri: Madam Eliza, LC & Patricia
Moga-moga murah rezeki kakitangan Zara's Boutique Hotel kerana sudi memberi makanan untuk kami berbuka puasa, amin. Untuk makluman semua, chef di Zara's Boutique Hotel merupaka orang tempatan dan orang Islam jadi tak perlu risau atau kuatir tentang makanan yang disediakan oleh team banquet dan tambahan lagi restoran Zara's Boutique Hotel memang mempunyai certificate halal daripada pihak JAKIM, so jangan risau atau was-was okey!


Well.. Semalam adalah peluang keemasan untuk bertemu secara bersemuka dan dapatlah berbual-bual dengan Madam Eliza Goh pemilik Zara's Boutique Hotel walaupun seketika, Woww!! Selama ni hanya berurusan dengan bahagian sales sahaja iaitu Puan Dyana dan Puan Patricia, tapi kali ni dapat juga bertemu dengan Madam Eliza Goh pemilik Zara's Boutique Hotel. Beliau cukup mesra dan ramah sama seperti kakitangan Zara's Boutique Hotel yang lain.

Untuk pengetahuan semua, Zara's Boutique Hotel ni boleh dikatakan 100% kakitangannya ialah wanita, kecuali team banquet mereka. So uols kalau rasa nak book bilik penginapan, nak buat event atau nak buat family day di Zara's Boutique Hotel, uols bolehlah menghubungi bahagian sales Zara's Boutique Hotel ditalian 088-488976/088-487386. Atau uols boleh melayari laman web http://www.zarasboutiquehotel.com/ ataupun pertanyaan melalui facebook Zara' Boutique Hotel pun boleh atau kalau rasa nak e-mel pun boleh marketing_zbh@rocketmail.com.

No comments: