Journal 2015 - # 897

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Tarawih: Kualiti atau Kuantiti??


Assalamualaikum! Hi uols! Hari ni dah 4 Ramadhan, alhamdulillah masih bernafas lagi di bumi Allah swt dan diberi kesempatan berada di bulan yang penuh baraqah ni. Hari ni aku nak bercerita atau berkongsi tentang solat sunat Tarawih. Solat sunat Tarawih adalah solat sunat yang sangat-sangat dituntut oleh Allah swt. Namun sedarkah kita ada sesetengah masjid atau surau terlalu cepat dalam mengerjakan solat sunat Tarawih. Mengapa begitu? 

Sehari dua aku ni aku mengikuti jemaah di taman perumahan aku ni.. masyallah entah apa yang dikejarnya terlalu cepat seolah senafas sahaja setiap bacaan, malahan kita sendiri tidak dapat menghayati setiap apa yang dibaca, yang menyedihkan hanya surah-surah ayat lazim berulang kali. Kan Tarawih itu solat yang berehat-rehat ertinya, mengapa kelam kabut.

Tahukah kita bahawa Tarawih bererti ‘istirehat’ manakala solat Tarawih pula bermaksud solat yang merehatkan. Dalam melaksanakannya, disunatkan duduk sebentar selepas salam sambil memperbanyak zikir pada setiap rakaat keempat dan dikerjakan dalam keadaan tenang, tenteram dan tidak tergesa-gesa menyelesaikannya.

Solat Tarawih adalah sunat muakkad yang boleh dilakukan secara berjemaah atau sendirian sama ada di rumah atau masjid pada malam-malam bulan Ramadan, di antara waktu selepas solat Isyak hingga ke sebelum fajar.
Rasulullah SAW. bersabda; “Allah SWT. menetapkan kewajipan puasa kepada kamu dan disunatkan kepada kamu solat pada malam harinya. Sesiapa berpuasa pada siang hari dan melakukan solat pada malam harinya kerana iman dan mengharapkan keredaan-Nya maka ia kelak bersih dari dosa-dosanya seperti seorang bayi yang dilahirkan ibunya”.
Solat Tarawih boleh dilaksanakan dengan setiap dua rakaat satu salam, sekurang-kurang 4 kali dan disambungkan dengan solat Witir tiga rakaat atau boleh juga dilakukan 2 kali empat rakaat berdasarkan hadis daripada Aisyah yang berkata: “Rasulullah SAW tidak pernah mendirikan solat malam melebihi 11 rakaat, baik pada Ramadhan mahupun bulan lainnya, beliau mendirikan empat rakaat yang sangat panjang, kemudian empat rakaat lagi yang panjang, selepas itu solat tiga rakaat.” (Riwayat Bukhari).

Soalan: Oleh itu, hahkah orang yang solat tarawih sangat cepat? Kerana mengejar target rakaat yang dikehendaki?

Pertama, kami mengingatkan bahwa islam lebih mengutamakan kualiti ibadah dari pada kuantiti ibadah. Sederhana namun bagus, lebih berharga dari pada banyak namun tanpa nilai. Allah berfirman,
إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya. (QS. Al-Kahfi: 7)
Di ayat lain, Allah juga berfirman,
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
(Dialah) yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. (QS. Al-Mulk: 2).
Al-Hafidz Ibnu Katsir mengatakan,
ليختبركم { أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا } ولم يقل: أكثر عملا بل { أَحْسَنُ عَمَلا } ولا يكون العمل حسنا حتى يكون خالصا لله عز وجل، على شريعة رسول الله صلى الله عليه وسلم. فمتى فقد العمل واحدا من هذين الشرطين بطل وحبط
Allah menguji kalian siapa diantara kalian yang paling baik amalnya. Allah tidak berfirman, 'siapa yang paling banyak amalnya' namun yang Allah firmankan, 'Siapa yang paling bagus amalnya.' Dan amal belum disebut bagus, hingga dikerjakan dengan ikhlas karena Allah dan sesuai petunjuk syariat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Jika tidak ada salah satu dari dua syarat ini, maka amal itu statusnya batal dan hilang. (Tafsir Ibnu Katsir, 4/308).
Oleh kerana itu, para ulama sahabat, lebih menyukai bersikap sederhana ketika beramal. Daripada berlebihan, namun tidak sesuai sunnah. Kerana mereka memahami, Kualiti amalan lebih diutamakan daripada kuantitinya.

Sahabat Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu mengatakan,
الاقْتِصَادُ فِي السُّنَّةِ خَيْرٌ مِنَ الاجْتِهَادِ فِي بِدْعَةٍ
“Sederhana dalam mengikuti Sunnah itu jauh lebih baik daripada berlebih-lebihan dalam mengerjakan amalan-amalan baru yang tidak pernah dicontohkan Nabi.” (as-Sunah karya al-Maruzi, no. 75).
Orang yang mengerjakan tarawih dengan cepat, sementara mereka tidak boleh tomaqninah, tidak
akan khusyuk, tidak akan menikmati ibadahnya, tidak akan menghayati apa yang dibaca imam, merasa sangat tertekan ketika solat dan sebagainya. Semua ini petunjuk bahwa solatnya sangat tidak berkualiti. Jika alasannya hanya untuk mengejar target puluhan rakaat, bererti dia mengorbankan kualiti, demi mewujudkan kuantiti. Anda boleh perhatikan, apa yang boleh diharapkan dari model solat seperti itu?

Kedua, lebih dari masalah di atas, orang yang mengerjakan solat, namun dia tidak tomaqninah, solatnya batal dan tidak dinilai.

Tomaqninah dalam setiap gerakan rukun solat merupakan bahagian penting dalam solat yang wajib dilakukan. Jika tidak tomaqninah  maka solatnya tidak sah. Dalil yang menunjukkan wajibnya tomaqninah,
  1. Hadis Musi’ fi Shalatih (orang yang solatnya salah). Diceritakan oleh Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahwa suatu ketika ada seseorang yang masuk masjid kemudian solat dua rakaat. Seusai solat, orang ini menghampiri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam yang saat itu berada di masjid. Ternyata Nabi menyuruh orang ini untuk mengulangi solatnya. Setelah diulangi, orang ini balik lagi, dan disuruh mengulangi solatnya lagi. Ini berlangsung sampai 3 kali. kemudian Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan kepadanya cara solat yang benar. Ternyata masalah utama yang menyebabkan solatnya dinilai batal adalah perbuatannya tidak tomaqninah. Dia bergerak rukuk dan sujud terlalu cepat. (HR. Bukhari 757, Muslim 397, dan yang lainnya)
  2. Hadis dari Hudzifah radhiyallahu ‘anhu bahwa beliau pernah melihat ada orang yang tidak menyempurnakan rukuk dan sujud ketika solat, dan terlalu cepat. Setelah selesai, ditegur oleh Hudzaifah, “Sudah berapa lama anda solat semacam ini?” Orang ini menjawab: “40 tahun.” Hudzaifah mengatakan: “Engkau tidak dihitung solat selama 40 tahun.” (kerana solatnya batal). Lanjut Hudzaifah,
وَلَوْ مِتَّ وَأَنْتَ تُصَلِّي هَذِهِ الصَّلَاةَ لَمِتَّ عَلَى غَيْرِ فِطْرَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
“Jika kamu mati dan model shalatmu masih seperti ini, maka engkau mati bukan di atas fitrah (ajaran) Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam.”  (HR. Ahmad 23258, Bukhari 791, An-Nasai 1312, dan yang lainnya).
Memahami hal ini, kelam kabut ketika tarawih, sampai tidak tomaqninah ketika mengerjakan rukun, seperti terlalu cepat ketika rukuk, i’tidal, sujud, atau duduk diantara dua sujud, akan menyebabkan solatnya batal. Sia-sia target banyak, namun ternyata dinilai tidak sah secara syariat. Sederhana, namun akan menikmati, menghayati, dan lebih sempurna, lebih baik dari pada banyak, namun tidak berkualiti.

Oleh itu, janganlah mengejar kuaniti tapi carilah kualiti, bagaimana kita hendak menghayati tarawih itu kalau asyik terkejar-kejar dalam menunaikan solat sunat tarawih itu sendiri.

No comments: