Journal 2014 - # 513

Hi uols!! Salam keamanan salam 1Sabah! Di mana bumi dipijak disitu langit di junjung! kpd rakan-rakan yang berketurunan cina Selamat Menyabut Tahun Baru Cina utk uols specially pada rakan-rakan Sabahan!! Apa pun kita kukuhkan perpaduan kita di bumi Sabah okey!!
Happy Chines New Year!! Sapa lahir tahun kuda ^_^

Ok guys!! Entri aku kali ini lebih berat utk kita fikirkan, lupakan dahulu soal budak #Zef_Fithry tu seketika. Zaman skg ini semakin mencabar dan semakin menguji keimanan kita. Walaupun kita berbilang bangsa dan agama tapi kita tetap satu rumpun. Sekitar minggu ini aktiviti aku membuat searching, surfing dan membaca pelbagai sumber yg sukar utk kita percayakan. Kalau sebelum ini aku telah share dlm entri yg lepas berkaitan dgn sebuah Page dlm FB yang mengelarkan diri mereka 'Semenanjung Malaysia Anti Sabah Sarawak' Fuh!! hebat btl nama mereka pilih isu dan matlamat mereka adalah mengecam agama kristian di borneo!!

Link ini telah sy adukan kpd SKMM utk tindakan lanjut!!

Siapa dalang di sebalik sume ini?? Kenapa mereka begitu berani bermain dgn sentiment agama org2 di Sabah/Sarawak?? Apa masalah mereka sebenarnya?? Page ini mng sungguh biadap dan tidak menjaga adap dan menyentuh soal hal agama org lain!! Mengapa isu agama org lain mereka cuba persendakan.

Namun dengan sikap dan tindakan segelintir yang terbabit dalam isu ini mencalar imej dan identiti mereka sendiri. Meskipun tindakan itu membabitkan sebilangan saja, kesannya tetap tercalit pada keseluruhan. Pelbagai tanggapan timbul, malah tidak keterlaluan ada suara mengatakan mereka ini masih belum matang dan terpengaruh dengan pihak tertentu.

Bagaimanapun, apakah justifikasi anda apabila bercakap mengenai isu ini? Apakah pembabitan mereka berpaksi kepada kebenaran demi sebuah perjuangan yang tulus ataupun sekadar retorik dan berlandaskan emosi?

Tepuk dada tanya minda!? Apa yang kamu mahukan sebenarnya keamanan atau peperangan?? Siapa pun kamu tindakan undang2 dunia mungkin kamu terlepas tp tangan2 yg kotor yg membuat onar ini pasti akan terbalas juga d akhirat kelak!

Walau apapun mereka kata, aku bangga jadi sebahagian warga Sabah! Lahir di Sabah hidup dgn pelbagai bangsa dan keturunan, Dgn jolokan negeri yg unik budayanya Aku Anak Sabah! Tanpa kira apa sekali pun aku tetap mempertahankan kedaulatan Negeri Aku.

Aku bangga sebab lagu 'Gagasanku' ini membakar semangat aku utk meneruskan usaha ini utk membuka mata mereka2 yg sepatutnya perhalusi masalah dan isu sebegini. Nampak remeh tp sebenarnya berat utk menyelesaikannya.



1 comment:

raymondean said...

Anak jati sabah yg tinggi maruah dan pantang keluarga...saudara dan sahabatnya di tindas oleh mereka yg suka memecah belah perpaduan di sabah....Lara Cleopatra u r the true sabahan