Journal 2014 - # 511

Hi uols!! Salam kedamaian salam keamanan!! Berikut adalah rentetan isu panas atas penghinaan negeri Sabah yang ditimbulkan oleh sorg yg x bertanggungjawab maka dengan ini weblog aku akan terus menulis tentang isu2 ini bagi menutup mulut2 longkang yg x berinsurans.

Memandangkan dlm entri aku semalam (Journal ~ 2014 #510) berikut adalah ulasan aku terhadap apa yg berlaku. Dikatakan budak Zef Fithry tu telah membuat report juga berdasarkan bukit yg d war-warkan dlm FB.

Kononnya da buat report polis!?
Dalam report tersebut dia mengatakan FB dia kena Godam atau dlm bahasa yg mudah di fahami kena Hack la katakan.. iya ker kena hack!? Persoalan dan isu aku sekarang ni? Bkn sebelum ni dia ada buat kenyataan mohon maaf ker sbb dia kata dia itu hanyalah GURAUAN KEPADA SESORANG BERBANGSA SABAH!! Setahu akulah kan klau org nk hack FB atau mana2 account Media Sosial or Email skali pun mesti nko ada share password n Id pd org lain kan.. so what the point klau nk hack account org!? Can someone explain to me about hacker?? maybe aku ni buta pasal ilmu Hack kut huhu..

Dalam laporan tu lagi.. Katanya (ala-ala Azwan Ali gitu) hal itu bukan dibuat oleh dia dan telah merosakkan nama dan maruah dia. Wow! Hebat kenyataan nko tu dik oii!! Katanya lagi.. nama, gambar dan facebook dia di muat turun dan tersebar dlm Facebook!! Huh! Ambik nko!! Habis tu klau x de bukit macamana org nk tunjuk bukit kan dik oii!! 

Katanya lagi.. Dalam google tersebut terdapat komen yang mengancam keselamatan diri dia, dan menjatuhkan maruah dia kerana telah di ketahui oleh rakan2nya! Hadap nko dik oii!! Sapa suruh buat onar dik oii!! Itu sume dlm report polis yg dia buat ok!! 

Ini kenyataan maaf dlm FB budak tu!!

Dah hina, dah cemuh, dah maki hamun baru nko nk mohoh maaf dik oii!! Isu ini memang sensetif mari kita tgk satu persatu apa lg yg dia buat sebelum ni dlm kenyataan FB dia.
panggilan rakyat Sabah Bodoh then ayat 'Sabahanjing'
Kata org da terhantuk baru ternada tak berguna terlajak perahu boleh undur terlajak kata badan binasa, so hadaplah kesannya. If klau btl u account FB kena Hack kenapa x keluarkan kenyataan Media or buat Media Conferences utk clearkan keadaan ini. Isu penghinaan ini amat berat bukan saja mengganggu gugat keamanan dan kestabilan kedamaian negara ini juga boleh membawa perpecahan kepada dua benua iaitu antara Semenanjung dan Sabah/Sarawak.
kenyataan yg cukup biadap!!

Seharusnya rakyat Malaysia khususnya remaja Malaysia lebih bijak dan tahu baik buruk sesuatu perkara yg hendak dilakukan bukan bertindak mengikut perasaan! Oleh kerana kesilapan ini sukar utk dimaafkan makan ramai rakyat sabah terutama sekali golongan belia merasa tercabar dgn sikap dan tindakan yg dilakukan. Ok! Now what should we do adalah mengajar atau erti kata yg lain menyekolahkan semula budak2 yg golongan ini sehingga menjejaskan perpaduan negara ini. Bukan cara kasar tetapi secara berhemah! Kita sbg rakyat Sabah yg penuh budi pekerti dan adab sopan yg terdidik maka ini misi kita utk memberitahu kpd mereka bahawa jg sesekali atau sewenang-wenangnya menghina atau mengeluarkan kata-kata kurang sopan dan tak beradap!!

Bumi Malaysia bukan milik semenanjug sahaja tp milik sume rakyat di Malaysia termasuklah Sabah, Sarawak dan Labuan!!

No comments: