Journal 2014 - # 509

Hi uols! Salam keamanan salam kedamaian.. sejak kebelakangan ni cuaca cukup dingin kan terutama skali kt area rumah aku ni haiss!! jd malas plak nk bangun pepagi bila nk ready g keja hihi.. ok la air ni aku nk buat entri pasal isu 'Penghinaan ke Atas Negeri Kelahiran aku iaitu Sabah' oleh manusia-manusia yg x bertanggungjawab.

Kalau sehari dua ni kita d kejutkan dgn isu gempar by Zef Fithry yg cukup lancang dlm FB nya mengeluarkan kata-kata kesat n nista nya terhadap rakyat negeri Sabah, isu ni telah pun aku post dlm entry weblog aku sblum ni (Journal 2014 - # 508) tapi kali ini aku nekad utk lanjutkan isu ini ke peringkat yg lebih serius ini melibatkan byk pihak dan isu yg berkaitan.

Kalau sebelum ini aku telah memaklumkan dlm inbox facebook Polis Diraja Malaysia dan SKMM dgn harapan ada yg mendengar dan tindakan yg di ambil. Namun hanya pihak PDRM yg sudi memaklumkan hal ini dan pihak SKMM melalui inbox facebook hanya sepi (dlm fikiran maybe mereka sibuk)
Inbox Facebook drpd PDRM

Inbox Facebook kpd SKMM

Walauapa pun tindakan ini cukup serius bila ada yg cuba membuat sentimen sebegini. Aku tak tau la budak ni sedar atau tak apa kesannya d kemudian hari. yg menjadi persoalan aku ketika ini kenapa negeri Sabah jadi bahan?? kenapa?? Bkn ka Sabah ini terletak dalam Malaysia??  Walau apa sekali pun negeri atau negara jgn sesekali menghina!

dimana adab dan budi bahasa anak melayu yg di jolok penuh dgn adab dan kesopanan
Rentetan begitu, ada pihak yang tampil dgn laporan polis yang mewakili penduduk Kota Belud menyatakan hasrat tidak PUASHATI dgn tindakan dan kenyataan Zef Fithry yang telah dibuat di Balai Polis Daerah Kota Belud.


Selain itu, pagi ini bila aku bukan FB ada plak yg postkan bahawa budak Zef Fithry ni da buat report polis kononnya FB nama baik dan maruahnya telah diperburukan atas tersebarnya gambarnya dalam seluruh rangkaian Google. Hakikatnya laporan yg di buat agak mengelikan hati aku yg membaca kononnya lagi FB dia kena hack.. Iya ker kena hack? Habis tu kenyataan pengakuan mohon maaf dlm FB tu sapa yg buat dik oii??
Pelik bin Ajaib klau btl FB Kena Hack!!!

Susulan daripada itu aku juga mengambil keputusan utk membuat aduan melalui Aduan SKMM Online kerana isu ini telah berlarutan sekian lama dan tidak kesudahannya.

Selain drpd pemerhatian aku terhadap isu budak Zef Fithry ni aku juga memandang serius terhadap sebuah FanPage dlm FB iaitu Semananjung ANTI Sabah Sarawak. Hal ini juga menjadi isu penting dlm menangani krisis yg d alami ketika ini bkn sahaja berbaur Fitnah & Hasutan tetapi ia juga berbaur isu perkauman dan agama. 
Cukup berani cukup tak bermoral

Penghinaan yang tak bermoral

Oleh itu, aku dan beberapa orang rakan dlm FB semalaman berbincang isu ini yg kami pandang serius dan berat, sampai bila isu ini hendak d bualkan dan d perhangatkan, setakat melapor kpd pihak berwajib kesudahannya tiada. Apapun kita sbg rakyat sabah punya hak punya suara utk bersuara namun cara dan salurannya perlu betul apa pun kita kena bersatu utk menangani isu ini agar membuka mata byk pihak.

Rentetan ini juga aku sehabis berfikir akan menuju ke Balai Polis Bandar Sri Damansara utk meneruskan perjuangan ini demi negeri kelahiran aku Sabah Negeri di Bawa Bayu! Pis Yaw!!

No comments: