Journal 2013 - # 467

Hi uols! Salam ilmu.. mungkin adakalanya kita terlupa akan hal ini terutama skali kaum hawa..berapa org yg tidur dgn memakai pakaian dalam a.k.a bra dan juga seluar dalam?? Erk!! jgn salah sangka kita kena tahu n ambik tahu info sihat ini utk kebaikan bersama.Jgn x tahu iyer masih ada lagi yg x tahu hal ini.. jom kita baca abis entri ini.

Bahaya Pakaian Dalam Ketika Tidur??
Ketika tidur, tubuh mengalami pembaikan & detoksifikasi (pengeluaran racun dari tubuh). Tidur juga memberi kesempatan bagi sistem kekebalan tubuh untuk memproduksi hormon-hormon imunitinya. Jika tidur dengan mengenakan pakaian dalam, proses pembaikan & pengeluaran racun dari tubuh akan tersekat.



Bra/Coli
Benarkah memakai bra ketika tidur boleh menyebabkan kanser payudara? “Tidak benar. Memakai bra semasa tidur tiada kaitan dengan kanser payudara,” kata Dr. Febriansyah, seorang Doktor Pakar Sakit Puan di RSIA Kemang Medical Care, Kemang, Jakarta Selatan. “Dengan syarat, bra yang dipakai adalah jenis tidak berdawai kerana bra seperti itu membuatkan payudara tertekan. Akibatnya, aliran darah tidak lancar sekali gus mempengaruhi kesihatan payudara.”

Adalah lebih baik untuk tidak memakai pakaian dalam ketika tidur supaya darah dapat mengalir lebih
lancar & tubuh menjadi lebih relaks serta terasa lebih segar apabila bangun.

Seluar Dalam
Dakwaan mengatakan lelaki yang memakai seluar dalam ketika tidur berisiko menjadi mandul, adalah tidak benar. Seelok-eloknya, lelaki tidak memakai seluar dalam yang ketat ketika tidur. Tujuannya supaya tiada tekanan pada alat kelamin & darah dapat mengalir lancar. Ia juga untuk memberi kesempatan bagi testis (buah zakar) menurunkan suhunya & menjaga kualiti sperma agar tetap baik.

Baik lelaki mahupun wanita, harus mengenakan pakaian longgar atau tidak terlalu ketat semasa tidur. Elakkan juga daripada memakai pakaian bahan poliester kerana bahan itu tidak menyerap peluh. Ini kerana semasa tidur, tubuh manusia berpeluh.

No comments: