Journal 2015 - # 884

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Rohingya 1001 Cerita & Derita

Assalamualaikum! Hi uols! Kali ni aku terpanggil untuk menulis artikel tentang bangsa Rohingya. Di media massa, media sosial dan akhbar masa ni asyik cerita pasal Rohingya. Siapa Rohingya ni? Bangsa Rohingya adalah sebuah etnik di negara Burma. Namun, tahun 1989 Burma berubah nama menjadi Myanmar dan Rohigya pun tak terdaftar sebagai etnik di negaranya. Dari 137 etnik yang diakui di Myanmar, muslim Rohingya tak pernah mendapatkan pengakuan sebagai warga dalam sebuah negara. Dalam kes ini, Etnik Rohingya disebut sebagai Stateless and Forgotten People (warga tanpa kewarganegaraan dan dilupakan) dikalangan aktivis.

Manusia perahu bukan pilihan
Terbuang dari negeri sendiri dan menjadi manusia perahu (boat people), ianya bukan pilihan. Sekitar 1,200 warga Rohingya meninggalkan Myanmar pada bulan Desember 2008 menuju Thailand. Rahmat, salah seorang warga Myanmar yang sedikit fasih berbahasa Melayu, mengatakan umumnya mereka beragama Islam yang sebelumnya bekerja di Thailand. “Namun oleh Pemerintah Thailand, tanpa alasan yang jelas kami dikumpulkan dan dibawa ke sebuah pulau. Selanjutnya kami dihanyutkan dengan perahu yang rata-rata berukuran 20×5 meter,” sebutnya. Dijelaskannya, rata-rata perahu tersebut mengangkut 225 orang. Saat dilepas, mereka tanpa sebarang bekalan. “Bahkan, ketika di dalam penampungan kami diperlakukan tanpa sifat kemanusiaan” terang Rahmat. Menurutnya, mereka kesemuanya berjumlah 1,200 orang yang dilepas dengan menggunakan empat buah perahu. Saat ini, dia mengaku pihaknya tidak mengetahui keadaan tiga perahu lainnya. “Dalam perahu yang sayatumpang , seluruhnya berjumlah 220 orang. Tapi kini tinggal 198 orang kerana 22 orang lainnya sudah tewas dan kami buang ke laut,” lanjut Rahmat yang sekarang masih di Idi.
Apalah malang saudara seagama kita di Rohingya ini sehinggakan TIDAK ADA MANA-MANA
NEGARA di dunia ini yang nak menerima mereka untuk pengetahuan korang, umat Islam Rohingya kebanyakannya tinggal di sebelah barat Burma (kini Myanmar) di negeri Arakan yang bersempadan dengan Bangladesh mereka adalah keturunan daripada para pedagang Arab, Parsi, Turki dan lain-lain yang berkahwin dengan penduduk setempat seperti Mughals, Pathan, dan Bengali penyebaran Islam di Arakan (dan di sepanjang kawasan pantai selatan Bangladesh) dilakukan oleh para pedagang dan pendakwah dari Asia Barat ini kini, umat Islam Rohingya merupakan 1/3 daripada jumlah penduduk wilayah Arakan, Myanmar dan selebihnya adalah penganut Buddha Arakanese Myanmar tidak mengiktiraf kerakyatan mereka, dinafikan sijil kelahiran mahupun sijil perkahwinan mereka.

Pada tahun 1978, seramai 300,000 di kalangan mereka telah dihalau keluar ke Bangladesh. Kerajaan Bangladesh juga enggan untuk menyediakan bekalan makanan dan keperluan lain sehingga ramai di kalangan
Membisu tanpa mengeluarkan kenyataan
mereka mati kebuluran dan akibat penyakit
selepas bertahun-tahun melalui siri penderitaan yang panjang dan besar, mereka mula mengambil bot-bot kecil ke laut terbuka dengan harapan untuk mendarat di suatu tempat sebagai pelarian politik, ekonomi dan agama ada di kalangan mereka yang mendarat di Thailand, Malaysia, Indonesia dan sebahagiannya di Australia, namun kebanyakan mereka telah ditolak mentah-mentah oleh semua negara ini tiada siapa yang mahukan mereka! Bahkan negara-negara yang mendakwa mewakili umat Islam juga tidak mahu mereka, sekali gus membuktikan bahawa seolah-olah umat ini ‘tidak ada harga’ kepada mereka. Umat Islam Rohingya telah memohon diberikan status ‘Pelarian Sementara Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), sehingga negara-negara lain bersetuju untuk mengambil mereka buat sementara TERBARU, beberapa puak lain di Rakhine, negeri di wilayah barat Myanmar, melancarkan serangan terhadap puak etnik Rohingya dengan membakar beberapa orang secara hidup-hidup. Kanak-kanak dan orang tua menderita kebuluran kerana kekurangan makanan terutamanya di bulan puasa, malah pemimpin pembangkang utama dan ikon hak asasi manusia Myanmar, Aung San Suu Kyi pun MENGELAK untuk membicarakan pembunuhan sistematik terhadap puak Islam Rohingya.

Siapa pun mereka, seharusnya mereka perlu diberi hak, kerajaan Myanmar seharusnya bertanggungjawab pada mereka.


No comments: