Journal 2014 - # 856

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Wanita Islam Ketahui Hukum Memakai Bulu Mata Palsu!

Assalamualaikum! Hi uols! Kalau dulu aku memang jahil dan suka pada hiasan yang cantik pada tubuh badan aku terutama sekali pada mata iaitu bulu mata palsu. Menyedari suatu perkara yang amat dilarang dalam islam itu membuat aku insaf dan bertaubat atas perbuatan aku sebelum ini. Puncanya bila aku menonton sebuah rancangan di TV9 'Tanyalah Ustazah'. Dalam ceramah tersebut beliau menyentuh penggunaan bulu mata palsu bila mana, mak andam ingin memakaikan bulu mata palsu kepada pengantin perempuan si pengantin perempuan tidak mahu, kemudian mak andam kata "Nampak cantik kalau kamu pakai bulu mata palsu ni nanti" jawab si pengantin perempuan "Saya takut dilaknati oleh Allah swt." Masyallah! Nauzubilaminzalik! Mengucap panjang aku dibuatnya. Oleh itu aku terus berhenti untuk memakai bulu mata palsu kerana takut akan laknat oleh Allah swt. Ketahuilah olehmu wahai wanita cantiknya wanita itu bukan pada sebarang tambahan aksesori atau alis pada keningnya tapi kerana menjaga peribadi dan auratnya.
Pemakaian bulu mata palsu adalah haram selaras dengan Hadis Nabi mengenai pengharaman pemakain rambut palsu:
“Allah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan meminta rambutnya disambung.” (Shahih al-Bukhari, no: 5934)
Fatwa:"... Menurut hemat saya, tidak boleh memasang bulu mata buatan (palsu) pada kedua matanya, kerana hal tersebut sama dengan memasang rambut palsu, dan Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam melaknat wanita yang memasang dan yang minta dipasangkan rambut palsu. Jika Nabi telah melarang menyambungkan rambut dengan rambut lain (memasang rambut palsu) maka memasang bulu mata pun tidak boleh.

Juga tidak boleh memasang bulu mata palsu kerana alasan bulu mata yang asli tidak lentik atau pendek. Sepatutnya seorang wanita muslimah menerima dengan penuh kerelaan sesuatu yang telah ditakdirkan Allah dan tidak perlu melakukan tipu daya atau memanipulasikan kecantikan, sehingga kelihatan kepada sesuatu yang tidak dimilikinya, seperti mempunyai pakaian yang tidak patut dipakai oleh seorang wanita muslimah ... "(Disampaikan oleh Syaikh Abdullah Bin Abdurrahman al-Jibrin. Sumber: Fatwa-Fatwa Terkini jilid 3, hal.80-81 cet, Darul Haq, Jakarta.)

Apa-apa perbuatan tabarruj yakni berhias diri dengan melampau maka ia diharamkan dalam Islam.
Pemakaian maskara adalah harus selagi mana ia tidak merubah wajah yang sebenar dan bahan yang digunakan tidak mengandungi unsur syubhah dan tidak kalis air. Ini dibimbangi ketika mengambil wudhuk air itu tidak rata ke anggota wudhuk.

Sebagai peringatan Panel menasihatkan gunakanlah maskara yang tidak menonjol ketebalan bulu mata tersebut sehingga menarik perhatian kaum lelaki. Sesungguhnya tabarruj atau pemakai perhiasan yang berlebihan itu adalah amalan zaman jahiliyyah.
Wallahua’lam

No comments: