Journal 2013 - # 372

Hi uols!! Salam Taqwa salam ilmu utk uols, kali ni aku nk share pasal sume org akan lalui iaitu pasal kematian. Mesti tgk perkataan tu pun da gerunkan apatah lg nk menyebutnya, well sebelum ni aku pernah share dlm wall FB aku sbelum ni iaitu 'Kematian adalah guru kepada kehidupan'. So arini aku kuatkan juga keberanian utk share hal ini. Kerna sbelum ni aku takut untuk menyebut mati, setiap kali menyebutnya n mengingati akan kematian itu aku menjadi pilu dan pasti air mata aku akan mengalir bila mengenangkan soal kematian itu akan tiba pd diri aku kelak. 

Asal kejadian manusia daripada tanah yang hina. Tanah yang dipijak-pijak, dihenjak-henjakkan dengan kaki. Bahkan manusia sendiri sanggup berbelanja mahal untuk membeli kasut bagi mengelakkan kaki terpalit tanah. Namun, itulah hakikat kejadian yang Allah telah takdirkan kepada makhluk yg bernama manusia. Sehingga iblis sendiri memperlekeh akan kejadian ini dengan mengatakan dia lebih mulia kerana diciptakan daripada api.  Takdir Alalh jugalah yang menjadikan manusia sebagai makhluk paling mulia seperti firman-Nya: "Sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam. Dan Kami telah mengangkut mereka (dengan pelbagai kenderaan) di daratan dan di lautan. Kami juga telah memberikan rezeki kepada mereka daripada perkara2 yg baik serta Kami telah memberi kelebihan kepada mereka mengatasi makhluk2 lain yg telah Kami ciptakan." (Surah al-Israk:70).

Daripada tanah kita dijadikan kepada tanah jua la kita akan di kembalikan, ketahuilah oleh kita sume asal usulnya kita dijadikan oleh Allah S.W.T. Tiada siapa yg sempurna di muka bumi ini melainkan Dia yang Esa Ya Rabb Ar-Rahman Ar-Rahim. Justeru jangalah kita cemari kemuliaan kita dengan sifat kenangkuan, kelak, Allah akan hinakita sebagaimana hinanya sang iblis, Namrud dan Firaun. Sekirannya ada sekelumit keangkuhan berputik dalam hati kita, ingatlah kita ini hanya daripada tanah..

Daripada unsur tanah manusia yang bernama Adam diciptakan, daripada unsur yang hina, Adam dimuliakan dan daripada unusr yang mati, Adam dihidupkan. Kemudiannya, Hawa diciptakan. ikuti artikel penuh ini utk menilai diri kita n penambahan ilmu agar kita merendah diri kpd Allah S.W.T

Klik imej ini untuk membaca



No comments: