Hancurnya Sebuah Jiwa

Pernahkah aku terfikir berapa banyak hati telah kau melukakan dan kau hancurkan menjadi retak serta berderai kecapi? Bila kau berbicara soal hak terhadap aku, apa yang
kau tahu soal hak? Sedangkan kau sendiri lupa pada asal hak kau. Cukuplah apa yang berlaku ketika ini, aku malas dengan agenda tersembunyi itu. Jangan jadi manusia hipokrit hidup dalam kepura-puraan sedangkan kau sendir lupa tangungjawab terhadap dia selama ini.

Cukuplah aku membuang diri, diam seribu bahasa, aku jauh dari segala yang ada ketika ini, kerana aku terdidik tidak seperti kalian bertindak mengikut nafsu . Sarat dengan masalah sendiri apatah lagi ditambah dengan masalah yang dicipta oleh manusia-manusia seperti kalian, hidup dalam hipokrit, plastik berpura-pura baik dan penuh dengan kepalsuan. Mendabik dada terpelajar memiliki segalanya, berjawatan tinggi tapi sebenarnya pinjaman dunia semata-mata? Pada manusia kau mulia tapi pada mata Tuhan kau terlalu hina.

Aku bosan dengan semua itu, semua yang jahil tentang kehidupan, bermegah dengan pangkat dan kekayaan, sedangkan kau papah kedana di depan Tuhan pun lebih hina pada pandangan-Nya.

Siapa kamu untuk menentukan dan menghukum hak terhadap aku? Jika kau sendiri lupa menunaikan tangungjawab mu terhadap DIA? Jangan sesekali berbicara hak dengan hbaku sedang kau lupa asal usul mu. 

No comments: