Journal 2014 - # 840

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Adab Kita Berkunjung ke Rumah Ibadat

Assalamualaikum! Hi uols! Walaupun kehidupan kita berbilang bangsa, kaum, keturunan, berbeza fahaman agama namun seharusnya kita sebagai manusia mempunyai norma-norma kehidupan dan menghormati antara satu sama lain.

Sejak kebelakangan ini aku kerap berkunjung ke Masjid Negara yang terletak di Jalan Perdana, Tasik Perdana, Kuala Lumpur bukan sahaja untuk bersolat di masjid tersebut malahan photography pun selalu juga di sekitar Masjid Negara.

Masjid Negara kini antara satu menjadi tarikan pelancong tak kira dari luar atau dalam negara Malaysia, namun aku sedikit gusar dan bimbang dengan pelancong-pelancong yang datang daripada luar negara ini. Bukan apa kelihatan mereka berpakaian memang menjolok mata dan pada presepsi aku seharusnya pihak berkaitan seharusnya meletakkan garis panduan ketika melawat mana-mana sahaja rumah ibadat tak semestinya institusi masjid itu sendiri, malahan Gereja, Kuil atau mana-mana sahaja rumah ibadah di Malaysia ni bagi menjaga kesucian rumah ibadat masing-masing.

Walaupun pihak Masjid menyediakan jumpa khas untuk pelancong, namun ada pihak seharusnya meletakan tataterib dan adab ketika berkunjung ke mana-mana rumah ibadat. Tidaklah pelancong-pelancong ni datang dengan pakaian yang menjolok mata.

Sedia kita ketahui rumah ibadat adalah tempat untuk kita melakukan ibadat seperti berdoa dan mendekatkan diri kepada Tuhan, oleh itu adab kita berpakaian juga haruslah sopan dan menutup angota badan kita sepenuhnya dan bersih, bukannya berpakaian seperti memakai seluar atau skrit pendek, baju blaus yg nipis atau tanpa lengan (tube) dsbnya. 
Selain itu, agen-agen pelancongan, kementerian pelancongan dan juga pemandu pelancong bertanggungjawab untuk menyebarkan peraturan atau maklumat ini. Bukan dipertanggungjawab kepada pihak pengurusan masjid.

Seharusnya kerjasama dan maklumat memasuki mana-mana rumah ibadat perlu disebar luas untuk menghormati rumah ibadat dan orang tempatan yang berkunjung ke rumah ibadat. 

Kepada agensi pelancongan, kementerian pelancongan dan juga pemandu pelancong, sila ambil berat dan harus bertanggungjawab untuk perkara sebegini. rumah ibadat terutama sekali masjid adalah tempat yang suci dan tempat kita mengabdikan diri kepada Tuhan. Oleh itu, seharusnya adab dan cara kita berada di mana-mana saja rumah ibadat harus dijaga bukan dipandang enteng!

No comments: