Journal 2013 - # 386

Hi uols! Assalamualaikum, salam taqwa n salam ilmu.. dah lama x update weblog ni terlalu byk benda n perkara yg telah dilalui.. Masyallah balik drpd percutian mng memenatkan apatah lg byk urusan nk di laksanakan terutama skali kewajiban yg hakiki sbg anak. Well aku bukan merungut ker apa tp yg pasti kehidupan kita ni tanpa ada ibu pasti kita akan hanyut di buai kelekaan. Melihat wajah ibu bapa pun dapat pahala taw (renunglah wajah mereka dengan penuh kasih sayang) pun kita da dpt pahala apatah lg klau kita tinggal bersama mereka, belajarlah merenung mereka setiap kali kita bersembang dgn mereka..

 

Okies uols!! arini aku cuba nk share pd uols suatu pengalaman yg mungkin berguna n perkara ni harus kita ketahui sbg pengetahuan am. Baru-baru ni aku balik drpd Sabah bawa kucing aku yg berusia 1 tahun aku panggil kucing aku Mr. Salem. Nak tahu knpa aku panggil Mr. Salem kan sbb kucing aku ni serupa mcm kucing dalam citer drama bersiri suatu ketika dahulu iaitu Sabrina The Teenage Witch (^_^)



Ini Salem dalam citer Sabrina The Teenage Witch
Ini Mr. Salem lebih kurang jer kan hihi
Well kucing aku ni baka british mix parsian aku dpt kucing ni beli dr sorg kawan kt sabah, so kucing ni mng asal drpd Sabah la jawab nyer hihi.. Okies proses utk bw Mr. Salem ni mng memerlukan beberapa dokumen utk membawa Mr. Salem ke Semenanjung Malaysia. Antaranya ialah:-

Dokumentasi yg wajib di bawa semasa check in nnti
  1. Langkah pertama uols kena ada vaksin card kucing uols sbb nnti nk kena bawa ke pejabat vetarinar utk permohonan permit. Klau uols x de bleh pegi ke klinik swasta veterinar or kerajaan kos kt klinik veterinar kerajaan just RM20 shj berbanding kt swasta.
  2. Yang kedua uols kena apply permit import dan export kucing dkt dgn pejabat vetarinar negeri yg anda nk bawa masuk n keluar. Contoh Permit import aku apply dkt ibu pejabat vetarinar Shah Alam sbb aku tinggal dlm selangor. Kos utk permit import hanya RM12 siap dlm kurang drpd 30 minit shj. Utk permit export aku apply kt pejabat vetarinar Sabah proses mengambil masa 3 hari sbb diorg minta isi form talian (http://www.davetsa.sabah.gov.my/app/) kos utk permit export hanya RM11.
  3. Langkah ketiga, pejabat vetarinar yg mengeluarkan export akan mengarahkan kita ke klinik vetarinar kerajaan utk membuat pemeriksaan kesihatan kucing utk rekod kesihatan n sijil kesihatan kucing (pastikan kucing uols bawa okey). Then uols caj di kenakan dlm RM20 shj. Macam aku nk buat pasport utk Mr. Salem so aku mohon utk microchip yg di suntik pd badannya harga utk microchip tu RM30 shj. Ok selesai proses dokumentasi permit import/export.
  4. Langkah keempat uols kena letak dlm carrier yg selesa utk kucing. Pastikan kucing kt dlm carrier tu boleh berdiri dan duduk n berpusing 360 darjah yer utk keselesaan kucing tu jg. 
Make sure carrier yg uols bawa tu x mudah terbuka pintunya
Pada hari nk departure make sure uols bawa dokumen yg uols da buat tu, tunjukkan pd petugas dekat kaunter check in n timbang kucing tu skali, caj mengikut kadar berat yg d kenakan, mcm Mr. Salem aku berat dlm 6KG juga so kena la caj RM90. (Malaysia Airlines). Nnti adalah arahan yg diorg bgtau utk langkah selanjutnya so selesai utk proses nk bawa naik kapal terbang yer :) 
Smpi jer KLIA, mcm biasa uols ambik beg kt bahagian tuntutan bagasi, n uols boleh bertanya petugas Malaysia Airport Bhd utk tuntutan kucing then nnti pejabat vetarinar akan panggil uols masa tu diorg minta dokumentasi yg d tunjuk ms check in td n serahkan pd mereka utk pengesahan. caj d kenakan dalam RM30 shj n double caj klau ari public holiday itu yg pegawai vetarinar tu bgtau aku :) so uols selesai la proses segala-galanya so uols bleh la bawa kucing uols naik flight. Kos keseluruhan utk urusan Mr. Salem aku ni adalah RM213 (^_^).

2 comments:

Anonymous said...

Hello..nak tnya..masa awk apply permit kat tempat sendiri, awak apply secara online atau dtg ke pejabat sendiri?

DN Adnin said...

dua2 tmpt kena aply..