Journal 2014 - # 836

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Ketupat Palas dipagi AidilAdha


Assalamualaikum! Hi uols! Selamat Hari Raya AidilAdha, Selamat Menunaikan Fardu Haji buat kaum Muslimin dan Muslimat seluruh dunia. Alhamdulillah masih lagi berkesempatan untuk menyambut AidilAdha tahun ini. Tak sangka masih lagi berkesempatan pada usia sebegini.

Okeylah memandangkan tahun ini malahan daripada tahun-tahun sebelum ini aku memang sambut Hari Raya AidilAdha ni di perantauan, malahan tahun ni lebih mengembirakan bila sambut AidilAdha ni bersama emak aku sendiri di rumah baru aku hihi..
Lapat Pulut a.k.a Ketupat Palas

So story kami malam tadi sebelum pagi ini adalah misi membuat lapat pulut a.k.a ketupat palas. Well sebenarnya dah lama x buat ketupat palas ni, almaklumlah kalau raya sorang-sorang ni aku lebih suka pergi bercuti atau bersiar-siar sekitar KL.

Macam-macam rupa ada ketupat palas kami ni, ada kecil ada besar haha.. memang tergelak aku tengok rupa ketupat palas aku ni, apa pun janji boleh makan hihi.. ada setengah orang ketupat palas ni direbus tapi mak aku lebih suka kukus so nasik pulut tu masak rata dan lemak berkrim ^_^

Beginilah ketupas palas kami, daripada proses mendadih a.k.a tanak nasik pulut sampailah jadi ketupat palas...

Ketupat Palas Sabah Style Okey!!

Masak santan dulu

Bila pulut dah masuk ginilah rupanya
Ready to made
Dah siap tinggal nak kukus jer
Jemput makan semua.. makan dengan kuah kacang jer

No comments: