Mak.. Quarantine dan Transfusi Darah

Jam ditangan ku menunjukan 6.30PM segera aku mencari parkir kereta di HQE. Berlari aku ke arah anak tangga. Sempat singgah di bilik air sebelum pergi ke HDW. Setiba di HDW aku sedikit hairan mengapa ruang wad lengang tak seperti hari sebelum ini?

Melihat keadaan mak aku melihat jari mak di ikat kiri dan kanan. Mungkin mak cuba untuk mengalihkan tube pada mulut. Ketika itu mak sedar mula memberi isyarat hendak minum. Aku hanya mampu menyuruh mak bertahan. 

Tak sampai 5 minit nurse memanggil aku minta aku tidak berada dalam wad itu, ini. Kerana ada kes bakteria yang mudah berjangkit kepada manusia yang sihat juga dan tidak terkesan dengan antibiotik jika diberi. Allahu Akhbar sementara waktu ni mak bilik yang menempatkan emak tidak dibenarkan menerima pelawat. Jika hendak melawat perlu berpakaian biru khas untuk masuk ke dalam bilik tersebut.

Kira kira jam 7pm tadi aku menerima panggilan daripada doktor menyatakan mak kurang darah merah dan perlu transfution darah segera. Namun untuk melakukan prosedur itu pihak hospital perlu kebenaran daripada aku. Segera aku siapkan diri untuk terus ke hospital.

Setiba sahaja aku di HDW aku mencari doktor bekenaan. Beliau menjelaskan tekanan darah merah mak agak rendah tapi keadaan mak stabil, doktor juga menjelaskannya implikasi daripada prosedur tersebut walaupun aku sedia maklum beberapa implikasi yang akan berlaku seperti:-
  1. Alergik pada tubuh badan seperti ruam merah, gatal pada kulit.
  2. Berlakunya sesak nafas semasa pemindahan dilakukan.
  3. 0.01% jangkitan kuman berlaku.
Allahu Rabbi besar dugaan mak kali ini, walaupun ketika ini, punca sebenar daripada mana jangkitan berlaku masih tidak diketahui.

Aku sebagai anak hanya mampu lakukan apa yang terbaik buat mak, selain mampu berdoa buat mak. Demi mak aku cuba sebaik mungkin. Siapa yang sanggup melihat orang tuanya terlantar di katil hospital, dengan tangan yang dicucuk dengan jarum untuk ubat dan bernafas dengan bantuan pernafasan. Aku yang melihat ini cukup terkesan tak mampu untuk melihatnya. Tambahan pula kini aku terbatas untuk menyentuh mak oleh kerana terpaksa di kuarantin buat masa ini. Allahu Akhbar, tabahkan hatiku tenangkan jiwaku Ya Rabb.

No comments: