Journal 2012 ~ #305


Hi uols, baru berapa hari posa kn tp kt otak aku ni da terfikir pasal malam 7 likur, mesti best kn x sabar rs nya menanti saat2 akhir ramadan, kat situlah turun pelbagai nikmat n rahmat dr Dia yg Esa.

Sebut pasat malam 7 likur, pasti akan tertanya-tanya apa benda tu? hihi klau org brunei kata bercucur kita maksudnya pasang pelita di sekeliling rumah hihi.. Klau dulu pelita di buat sendiri sama ada mengunakan buluh atau pun tin kosong tp skg pelita da moden dan byk di jual kt kedai or supermarket yg penting ada RM jer hihi ($_$)

Citer kali ni bukan pasal pelita jer tp terimbau plak kenangan lalu.. kenangan sambut raya masa kecik2 dulu.. tp rsnya skrg ni pun x ramai lagi dah yang buat pelita buluh sekarang ni. Kat kg aku pun, mana de yg buat dah.. Pelita ni dibuat dan dipasang sempena mlm 7 likur, menyambut malam LailatulQadar… istimewanya malam ini adalah seumpama malam seribu bulan. Malaikat turun dari langit serta merta air yang mengalir akan membeku.. segala pohon akan tunduk… malam itu kita banyak berbuat ibadah doa kita akan di kabulkan oleh Allah SWT….

Sebenarnya seronok tgk bila pelita dipasang, rumah2 terang dilimpahi cahaya pelita raya.. pelita bukan setakat pasang disekeliling rumah, di sepanjang jalan.. malah ada yang kreatif siap buat pintu gerbang depan jalan masuk kampung lagi.. keadaan tu mg sgt cantik. Oleh itu, sama2 ler kita memelihara adat budaya kita yang semakin hari semakin luput. Adiosazz!!

No comments: