Journal 2013 - # 433

Hi uols!! apa cerita arini?? well today it's a little bit busy with my life. Fuhh!! last day my lappy was in problem, malawe virus was attacked my lappy wow!! serba sedikit try to find the solution n i get it. From my network can't working until some system can used. Then.. my final solution is format this lappy sent to my friend at Imbi Plaza to do. Bukan x nak buat tp malas lg pun kebykan CD installer x de dgn aku, sana sini org pinjam x sempat lg nk minta balik hmm..

Ok aku bkn nk share pasal malawe virus ntah apa2 tu, yg aku nk share skg ni nk citer pasal my BFF yg baru saja pergi x kembali.. (Al-Fatihah) sedar x sedar da seminggu dia pergi meninggalkan kami sume. Semoga Allah tempatkan dia di tempat org2 yg beriman.

Trisa Amanda Aiman Harnold Suatu nama yg x pernah aku lupakan. Dia la sahabat baik yg aku pernah temui. Seingat aku perkenalan kami melalui dunia cyber iaitu MiRC dlm chat room #sabahan, masa tu tahun 1999, umur kami baru 13 tahun tp dunia MiRC menemukan kami berdua (mcm org bercinta plak hihi). Entah la byk kenangan yg kami pahat bersama. Sejak dari tu kami jd BFF apa sj masalah kami akan kongsi bersama. Mula-mula kenal tu mng x percaya dia tu anak peranakan, al-maklumlah mak dia asal brunei then kawin dgn bapa dia org Australia, tp bila kita org jumpa b4 dia nk ke Australia ms tu baru aku percaya mng comel org nya. Aku panggil dia T-sa, org pikir dia ni non-muslim tp sebenarnya dia muslim, bapa dia convert islam, T-sa sweet girl, dia punya kembar nama diorg hampir sama Trisa Amelia klau x silap aku.. tp x pernah jumpa sbb kembar dia ni meninggal since usia mereka 10 years old sbb kanser paru-paru.

Sepanjang perkenalan kami mng byk yg kami kongsi bersama, ermm.. syg nya zaman persekolahan kami berbeza, al-maklumlah T-sa kt Australia, aku plak kt Sabah. Tp zaman da canggih email kn ada itulah salah satu cara perhubungan kami ada. Lama jg la T-sa kt oversea dr Australia dia ke United Kingdom, sambung belajar kt Harvard University dr A Level smpi la Master. Rezeki dia murah n T-sa ni mng pintar orgnya.  Yang aku pelik tu T-sa ni lain dr yg lain family dia business perkapalan tp apa yg dia belajar dia x ambik cos business, accounting or management.. tp study in IT mcm aku jg cuma lebihnya dia ambik IT Engineering. End of 2009 T-sa balik Malaysia nekad nk cr keja kt Sabah, Finally early 2010 dia dpt keja d salah sebuah syarikat swasta kt Sabah as a Web Programmer merangkap Web Master. Yg aku x paham pasal T-sa ni kenapa la dia x keja dgn bapa dia senang2 hidup dia klau keja dgn bapa dia..

2011 seingat aku masa tu aku baru balik drpd KL mcm biasa aku akan pastikan ada masa jumpa dia, Al-maklumlah da lama x jumpa mesti kena jumpa dia dulu hahaha.. siap bermalam kt rumah dia klau da smpi KK blom balik rumah aku lg singgah dulu rumah dia, al-maklumlah rumah aku kt area Tuaran rumah dia kt area Likas jer so sblom smpi rumah aku mesti jumpa rumah dia dulu (^_^). Aku masih ingat lg petang tu, aku itu ikut dia ke bandar KK, kami singgah kt Marina Court, klau uols besa g KK mesti uols tau area ni. Aku pelik la kenapa minah ni bawa aku ke situ. Rupanya dia nk tunjuk rumah baru dia baru beli, tingkat 8 facing menghadap laut mng lawa weii.. masa aku g sana rumah tu dlm renovation, so dia x ddk lg, seingat aku dlm jun or julai baru dia pindah ke sana. Memang dkt tmpt dia ke tmpt keja la katakan jimat duit minyak keta hahaha..

The end of 2011, malam tu aku terima call dr T-sa ntah kenapa dia tiba2 call aku.. mahu x mahu aku jawab juga walaupun mata aku masa tu sgt berat. Masih ingat dlm ingatan aku bila dia ckp kt aku 'Beb I'll die soon' mata aku yg berat tu tetiba jd segar!! Tersentak aku bangun dr baring aku, dlm hati gila ker apa T-sa ni. Dia citer sgala2 nya pd aku, doktor kata dia menghidap kanser paru-paru tahap 1, masa tu doktor nk dia ikut rawatan apa yg patut, tp T-sa ni org nya degil, alhamdulillah dia ni rajin ikut rawatan doktor, cuma yg aku kesalkan family dia sorg pun x tahu hal ni, dia minta aku rahsiakan dahulu sume tu, dia x nk family dia risau. 

Oh ya One More thing, T-sa ni orgnya free hair.. so mng ramai la yg suka pd dia al-maklumlah dia kan anak peranakan mat saleh. Ms tu dia da couple dgn mamat satu opis dia yg baru kini aku tahu rupanya husband org!! da lama couple baru tahu, x guna btl.. patutlah T-sa ajak kawin dia bg mcm2 alasan rupanya da kawin!! kesian kt T-sa, kecewa sgt2 i think it's 1st love her.. sbb spanjang aku kenal dia. Dia hanya kenal sorg lelaki itu sj. Tp baik tahu awalkn drpd tahu kemudian, mng x sangka sbenarnya. Tp walaupun perit after that she never cry or nmpk mcm org frust taw, ntah lah mayb dia terima dgn hati terbuka kut, after that we always contact.. terutama skali dlm FB. 

Huh!! ini lg satu citer, well T-sa ni org yg x suka media sosial taw.. ntah apa angin dia suatu aritu minta id FB aku katanya nk add dlm FB dia!? mng aku terkejut beruk tahu.. the reason she tell me senang n citchat dgn aku kata nya then i accepted, ialah skg ni kurang ckit guna email then FB la yg mudah bg kami berdua, aku phm dlm keadaan kekecewaan n penyakit dia hidapi tu kena la aku sentiasa d sisi diakn. Tiap apa aku baca dlm FB dia i felt she always lontarkan kata2 yg buat aku rs curiga like org yg angau bercinta. Oh ya!! she love uTube, suka cr Mp3 or any music at uTube!! itu mng hobi dia dr dulu everything is uTube!! x kira kt waktu n tmpt!!

Keputusan T-sa nk berhenti keja mng aku terkejut, kenapa??? sbb ex-bf dia yg x guna tu keja satu tmpt dia, reason utk family dia nk smbg buat PhD kt Oxford university. Family dia mng terkejut dgn keputusan tu, iya la anak da usia 29 she mum target nk kawin kn sj T-sa ni dgn cousin dia kt brunei tu, itu jg salah satu reason utk T-sa mengelak sbb dia x nk kawin dgn cousin dia tu. Mungkin jiwa T-sa ni lain dr yg lain.. bersifat sweet, manja, but sometime a bit wild soul.. tp baik hati, mujurlah dia ni bkn jenis org yg sosial. Oh ya!! almost forgot!! beberapa hari b4 raya tahun ni T-sa da mula kenakan tudung tau, mng nmpk sweet maklum la dia kan anak kacukan mat saleh jd nmpk la mcm minah arab. tu blm lg kenakan makeup klau da makeup.. sure abg2 kt luar tu mesti tergoda taw hihi..
with new shwal
Tahun ni, T-sa mng happy sgt2, it's 1st time dia dpt aidilfitri  kt Sabah, slalunya family dia bila aidilfitri sj akan pegi bercuti kt oversea, that why this year she so happy utk smbt raya kt Sabah. X dpt d bygkan betapa happy T-sa ms tu, well impian dia da tercapai utk beraya kt Sabah. Boleh d katakan byk jg la dia shopping event mlm raya tu dia smpt lg pegi suria sabah utk last shopping baju raya kt MJ.. ntah la teruja sgt kut!!

Saat2 akhir T-sa, aku menerima khbr dr Ryan adik T-sa kata T-sa dlm koma ptg tu lepas terima msg dr adik dia, then aku segera tinggalkn kerja d opis aku, balik ambik tiket utk terbang balik ke kk. Antara sempat n x sempat sj ms tu, alhamdulillah aku smpt tiba d hsptl. Sedih melihat keadaan T-sa ms tu, mng dlm keadaan nazak.. terasa beban yg d pikul d bahu aku ketika tu. Doktor kata operation yg kali pertama ini d buat dlm 50-50 jer utk hidup, tp keluarga T-sa yg da tahu penyakit sebenar T-sa mohon T-sa buat juga operation tu. 

Masa tu Ryan bg aku sepucuk surat, sedih aku bc surat tu.. ada beberapa impian kami bersama da tercapai n blom tercapai, our dream yg kami simpan bersama.. She always make remember me n make me smiling when i remember that once of our dream, its marry together.. just share our pelamin together.. T-sa.. T-sa how sweet u for me beb! Then i find another word by word when she never tell me about a new guy yg menjadi penawar luka d hati dia, patutlah FB dia slalu punya ayat2 cinta n lagu2 romantis, rupanya.. she's find another man in she's heart.. Finally i need to find that guy to give another letter n a book she's was gave to me by Ryan! she want me to send it!! Now i already sent it beb like what u said in the letter. 

Beb.. where ever u are, we forever best friend!! I always love u as my sister too.. also our memory our dream always i remember all about u n me. Damailah nko d sana hanya doa akan aku sentiasa iringkan buat mu, semoga Allah permudahkan urusan dunia n akhirat kelak, Amin..



Arti Sahabat


Tak mudah untuk kita
Hadapi perbedaan yang berarti
Tak mudah untuk kita
Lewati rintangan silih berganti

Kau masih berdiri
Kita masih di sini
Tunjukkan pada dunia
Arti sahabat
Kau teman sehati
Kita teman sejati
Hadapilah dunia
Genggam tanganku

Tak mudah untuk kita
Sadari saling mendengarkan hati
Tak mudah untuk kita
Pahami berbagi rasa di hati

Kau masih berdiri
Kita masih di sini
Tunjukkan pada dunia
Arti sahabat
Kau teman sehati
Kita teman sejati
Hadapilah dunia
Genggam tanganku

Kau adalah
Tempat ku membagi kisahku
Kau sempurna
Jadi bagian hidupku
Apapun kekuranganmu

No comments: