Journal 2013 - # 399

Hi uols!! salam taqwa salam ilmu utk uols!! Baru ada kesempatan utk update weblog aku kali ni sejak balik drpd Sabah. Well bercakap pasal Sabah!! kita doakan keselamatan para anggota Keselamatan Negara n Keselamatan Orang Awam di Lahad Datu dan Semporna agar selamat drpd serangan penceroboh!! Namun keselamatan Negeri Sabah juga tidak d lupakan agar aman sejahtera hendaknya. Kepada keluarga anggota yg telah menitiskan darah demi sebuah keamanan takziah, moga pewira negara yg pergi itu ditempatkan di sisi org2 yg soleh, Amin.
Peace 4 SaBaH
Okies uols, kita tinggalkan isu pencerobohan tersebut, Now aku nk share pasal beberapa perkara yg wajib kita kena ketahui. Semua org suka kucing dan sume org suka bela kucing! Well baru2 ni aku telah membeli majalah al-ustaz, isu kali ni ni memang best sgt2 citer pasal fiqh Haiwa Kesayangan. So utk beberapa minggu ni aku cuba berkongsi soal ini utk panduan n pengetahuan agar boleh dijadikan panduan kpd kehidupan seharian kita.
Dapatkan dipasaran segera atau beli secara online kt DN Shop Online Order
Utk kali ini aku nk share topik 'Najis Kucing, Bagaimana Menyucikannya?' berikut adalah soal jawab yg d sediakan oleh Ustaz Muhammad Yusuf A Kadir, Sarjana Muda Usuluddin (Hadis dan Ulum Hadis) Universiti al-Azhar. Berguru secara langsung dengan beberapa orang ulama antaranya ialah Syeikh Ali Soleh, Syeikh Dr. Wafiq Hijazi dan Syeikh Dr. Mustofa 'Imarah. Jom kita ikuti soal jawab ini sebagai panduan kita.

Bekas Gigitan Kucing
S: Saya membela kucing dirumah. Perkara yang sering berlaku, kucing saya itu kerap menggit roti atau kuih yang ditinggalkan oleh oleh anak kecil saya. Beberapa kali terjadi anak saya makan makanan itu sebelum sempat saya membuangnya. Apa yang perlu saya buat? Bukankah makanan yang digigit kucing itu najis?

J: Makanan yang digigit kucing tidak najis. 

Sayidatina Aisyah pernah memakan makanan yang digigit oleh kucing. Pada satu ketika beliau sedang solat, seseorang datang membawa makanan. Lalu, beluay mengisyaratkan kepadanya supaya meletakkan makanan itu di suatu tempat. 

Tiba-tiba datang seekor kucing dan memakan sebahagiannya. Setalah selesai solat, beliau memakan makanan yang masih berbaki drpd gigitan kucing dan berkata: "Sesungguhnya Nabi bersabda: 'Sesungguhnya ia (kucing) itu bukan najis.' Sesungguhnya ia termasuk yang sering berlegar-legar dalam kalangan kamu." (Riwayat Abu Dawud). 

Ini membawa maksud bahawa mulut kucing yang makan dan minum drpd sesuatu itu suci dan tidak menjadikannya bernajis. Namun, hadis ini tidaklah sampai kpd galakan berkongsi makan dgn kucing. Cuma ia menjelaskan bahawa bekas gigitan kucing tidak menyebabkan suatu makanan menjadi najis.

Bulu Kucing
S: Ada org berkata bahawa walaupun kucing itu tidak najis, tetapi bulunya najis. Benarkah?

J: Benar, kucing bukanlah najis berdasarkan penerangan sebelum ini. Adapun bulunya yang terpisah drpd badan dikira najis.

HURAIAN : Hal ini berdasarkan sebuah hadis. Ketika Nabi datang ke Madinah, Baginda melihat penduduknya suka kepada bonggol unta dan bahagian punggung kambing. Lalu Nabi bersabda yang bermaksud: "Apa-apa jua bahagian yang terpisah drpd seekor binatang sedangka ia masih hidup, maka bahaigan itu ialah bangkai." (Riwayat al-Tirmizi). 

Namun terdapat nas al-Quran yang menbawa maksud umum bahawa bulu itu halal. Firman Allah mafhumnya: "Dan drpd berjenis-jenis bulu binatang ternakan itu pelbagai perkakasan rumah dan perhiasan." (Surah al-Nahl:80)

Sebenarnya tiada percanggahan antara kedua-dua nas ini. Ulama menggariskan bahawa segala bahagian yang terpisah drpd anggota bada seekor binatang yang masih hidup dikira sbg  bangkai kecuali bulunya yang memenuhi tiga syarat iaitu:
1. Ia terdapat pada binatang yang halal dimakan.
2. Bulunya tercabut ketika ia masih hidup atau selepas disembelih dgn betul menurut syarak.
3. Ia bukan berada pada anggota yang terputus drpd badan binatang tersebut. Jika, ia dihukum sbg bangkai mengikut kpd hukum bahagian anggota yg terpisah yg telah dikira sbg bangkai.

Jika salah satunya tidak dipenuhi, maka bulu binatang tersebut dikira bangkai spt yg disebutkan di dalam hadis tadi.

Bulu Melekat
S: Bagaimana jika bila solat dengan kain yang melekat padanya bulu kucing? Hanya selepas solat sahaja baru kita perasan.

J: Berkenaan dengan kucing, sudah pasti ia bukanlah binatang yang dimakan, lalu bulunya dikira sbg bangkai yg bernajis. Tetapi, jika ia terlekat sedikit menurut uruf, ia dimaafkan. Jika uruf menetapkan kuantitinya banyak, maka pakaian titu tidak boleh digunakan dlm ibadah dan perlu dihilangkan terlebih dahulu.

Masalah Asas
S: Boleh ustaz ajarkan cara yg betul utk membersihkan najis kucing yg terdapat di dlm rumah? saya inginkan kepastian agar tidak waswas lagi.

J: Najis kucing dikategorikan sbg najis mutawassitah atau pertengahan. Maka cara utk menghilangkannya adalah dgn membuang najis tersebut terlebih dahulu. Seterusnya kita bersihkan tempat tersebut dgn air mutlak serta memastikan tidak ada bau, warna, dan rasa (saki baki) najis tersebut yg masih tertinggal.

Kasut Dikencing Kucing
S: Bagaimana hendak membasuh kasut sekolah anak yg dikencing kucing? Air kencingnya sudah tidak ada tetapi baunya masih kuat. Bolehkah dibasuh dengan mesin basuh bersama kasut lain atau bagaimana?

J: Kasut itu masih dikira najis yg belum dibersihkan walaupun air kencingnya telah kering kerana baunya masih ada. Maka basuhlah dgn air mutlak yg mengalir sehingga hilang baunya. Hanya selepas itu baru boleh dibasuh dengan mesin basuh.

Tidak boleh membasuhnya terus dgn mesin basuh. Jika tidak kasut itu akan menyebabkan air dlm mesin basuh itu menjadi najis, seterusnya menajskan kasut yang lain. Ini kerana air itu tidak melebihi dua kolah.
Wallahu a'lam.

3 Kategori Najis 

Kategori
Ringan (mukhaffafah)
Berat (mughallazah)
Pertengahan (mutawassitah)
Jenis najis
Air kecing bayi lelaki berusia kurang dua tahun yang belum makan apa-apa selain susu ibu.
1.      Anjing
2.      Babi
3.      Haiwan yang terlahir dprd anjing dan/atau babi.
Semua najis yang tidak tersenarai dlm kategori najis ringan dan berat. Antaranya:
1.      Tahi, kecing dan mazi manusia dan haiwan
2.      Darah
3.      Arak
4.      Bangkai haiwan
Cara membersihkannya
Memadai direnjiskan dgn air hingga menutupi semua tempat yg terkena najis
1.      Hilangkan benda najis tersebut (jika ada)
2.      Basuh tempat yg tercemar dgn air sebanyak tujuh kali basuhan dgn salah satunya dgn air yg bercampur tanah
1.      Hilangkan benda najis tersebut (jika ada)
2.      Basuh dengan air hingga hilang bau, rasa dan warnanya.

Sunar tidak kurang drpd tiga kali basuhan.
Info disediakan oleh panel al-Ustaz
Bersambung..

No comments: