Journal 2013 - # 401

Hi uols!! Salam taqwa salam ilmu, harap uols sihat2 sj ketika ini. Hari ni aku kurang sihat ntah tetiba sakit kepala pula melanda maybe keadaan perubahan cuaca kut {^_^}. Ok la utk menyambung semula perkongsian ilmu berkaitan dgn kucing, hari ini aku nk share berkenaan dgn 'Fiqah Pelihara Haiwan' yang disediakan oleh Ustaz Umar Muhammad Noor, Sarjana Muda Usuluddin (Tafsir-Hadis) dari UIN Syarif Hidayatullah, Indonesia. Sarjana Usuluddin (Hadis), Universiti Omm Durman, Sudan. Kini melanjutkan pengajian PhD di Universiti Malaya. Pernah berguru dengan beberapa ulama besar Syiria antaranya Syeikh Dr. Nordin 'Ltr, Dr. Wahbah al-Zulhaily dan Dr. Muhammad Ramadan al-Butiy. Buku beliau Rasul Mulia, Umat Mulia, Akhlak Mulia mendapat sambutan hangat di pasaran. Jom ikut kupasan soal jawab berkaitan dengan haiwan peliharaan.


Memerhatikan trend terkini, masyarakat kini sedang mengembangkan perhatian kepada haiwan peliharaan. Jika sebelumnya, org islam hanya memelihara kucing dan ikan, pasa masa ini kita melihat anak-anak muda yang suka memelihara haiwan-haiwan eksotik spt sugar gilder, hamster dan guinea pig. Bahkan ada juga yg cuba-cuba memelihara haiwan berbahaya spt ular dan labah-labah.
Sebagai muslim, kita mesti merujuk kpd Islam dlm stp perilaku kita. Maka dlm soal pemeliharaan haiwan jug tidak terkecuali. Cinta kpd haiwan mesti terikat dgn hukum Islam. Ia tidak boleh dikaitkan dgn perasaan hati yg sgt subjektif. Sikap sebegini boleh membuka ruang utk menentang hukum2 Allah sama ada secara sengaja atau tidak.

Hukum Haiwan Dalam Islam

Haiwan yang suci

Haiwan yang najis

Haiwan yang diperintahkan untuk dibunuh

Semua haiwan dihukumkan suci semasa hidupnya kecuali yang haiwan-haiwan tertentu yang telah ditetapkan najis.

1.      Babi

2.      Anjing

3.      Haiwan yang lahir drpd kedua-duanya, atau salah sayi drpdnya.

1.      Ular

2.      Gagak

3.      Tikus

4.      Anjing gila

5.      Burung hering

6.      Cicak

Hukum Pelihara Haiwan
S: Saya sangat suka kepada haiwan. Bolehkah ustaz sebutkan prinsip-prinsip umum dlm memilih haiwan yg boleh dijadikan peliharaan dan yg tidak boleh?
J: Asal hukum memlihara haiwan terdapat dlm habis Nabi s.a.w. tentang kucing. Sabda Baginda maksudnya: "Sesungguhnya ia bukan najis. Ia hanyalah termasuk drpd haiwan-haiwan yg suka berkeliaran bersamamu." (Riwayat Abu Dawud)

Perasaan Haiwan
S: Dalam Islam, adakah haiwan memiliki perasaan?

J: Ya, Islam mengikhtiraf perasaan yang dimiliki haiwan. Jiwa mereka memang lebih rendah drpd manusia, namun mereka puny perasaan. Mereka merasakan sakit, lapar, takut, suka dan lain-lain. Oleh sebab itu, Islam mewajibkan berlaku ihsan kpd haiwan dan tidak memperlakukannya dgn kejam.

Ya'la bin Murrah menceritakan kisah seekor unta yg datang kpd Nabi dgn berlinangan air mata. Rasulullah bertanya: "Di mana pemilik unta ini? Ia mengadu kpdku byknya kerja dan sedikitnya makanan yg diberikan kpdnya." (Riwayat Ahmad)

Perhatikan pula arahan para ulama berkenaan dgn berbuat ihsan kpd haiwan:
1. Jangan menyembelih haiwan d hadapan haiwan yg lain.
2. Jangan mengasah pisau d hadapan haiwan yg akan d sembelih.
3. Jika seekor kucing atau anjing sedang makan sesuatu, maka tidak boleh merebut makanan itu daripadanya melainkan makanan itu milik sesorang.

Semua ini dpt kita temukan dl kitab-kitab fuqaha.

Belanja untuk Haiwan
S: Saya berhasrat utk membela seekor kucing parsi. Namun menurut teman saya, kos penjagaan bulannya sekitar RM200. Itu pun tidak cukup sebenarnya. Sekali fikir macam tidak patut pula. Apa nasihat ustaz?

J: Berbuat ihsan kpd haiwan peliharaan satu tindakan terpuji. Hukum ini berubah menjadi wajib apabila haiwan tersebut dikurung sehingga tidak dpt mencari makanan sendiri. Pada saat itu, pemiliknya mesti menyediakan semua kepeluannya spt makan, minum dan lain-lain.

Berkata Ibn Hajar al-Haitami dlm fatawa: "Disunatkan utk bermula hati kepadanya (kucing). Dan wajib atas pemiliknya memberi makanan kpdnya jika ia tidak dpt mencari sndiri makanannya."

Namun begitu, hendaklah perbelanjaan utk haiwan ini dlm had yg berpada. Jangan terlalu berlebihan dgn mencarikan maknan yg mahal, membuatkan sangkar yg mewah dan sebagainya. Perbuatan berlebihan spt ini dikhuatiri termasuk dlm pembaziran yg terlarang. Apalagi jika dlm masa yg sama ada anggota keluarga atau jiran tetangga yg memerlukan bantuan kita.

Berbuat ihsan dan bersedekah kpd haiwan memang terpuji. Namun berbuat ihsan dan bersedekah kpd manusia yg memerlukan lebih terpuji.

Tanggungjawab Pemilik
S: Saya ada seorang jiran yg memelihara kucing. Masalahnya kucingnya membuang najis merata-rata. Berberapa kali saya sendiri terpijak najisnya ketika hendak ke masjid. Apa hukumnya membela haiwan hingga mengganggu keselesaan org lain?J: Perbuatan spt ini tentu sahaja tidak elok dari sudut hukum dan akhlak. Secaa prinsipnya, pemilik haiwan peliharaan berkewajiban memastikan haiwan peliharaannya tidak mengganggu org lain. Apabila  haiwan tersebut menyebabkan kerosakan atau kerugian pd org lain, maka pemiliknya bertanggungjawab atas perkara tersebut.

Berkata Taqiyudin al-Hisni dalam Kifayat al-Akhyar: "Menurut pendapat yg sahih, jika seorang memiliki seekor kucing yg suka menangkap burung dan membalikkan kuali, lalu kucing itu merosakkan barangan orang lain, maka pemiliknya wajib menanggung ganti rugi sama ada hal itu berlaku pada waktu malam ataupun siang.

"Ini kerana spt ini sepatutnya diikat dan dikurung. Begitu juga hukum haiwan-haiwan yg suka mengganggu. Namun, jika kucing atau haiwan itu tidak memiliki sifat kebiasaan spt itu, maka tidak ada kewajipan ganti rugi mengikut pendapatan yg rajih. Sebabnya makanan biasanya mesti dijaga, bukan kucing mesti diikat."

Namun begitu, saudara sangat dianjurkan utk tidak mengambil pendekatan hukum. Bawalah berbincang dgn semangat ukhuwah dan kejiranan, insya-Allah masalah ini dpt diatasi dgn baik.

Wallahu a'lam.

No comments: