Journal 2013 - # 400

Hi uols!! Salam taqwa salam ilmu sume.. spt yg d janjikan kali ni berkemungkinan besar entri dlm weblog ni akan berkongsi berkenaan fiqah haiwan kesayangan yg patut kita ketahui sbg panduan seharian kita bagi pegemar kucing. Okies arini topik nk aku share ialah 'Remeh Tetapi Penting Tentang Haiwan' Jom kita baca artikel ini yg dipetik drpd majalah al-Ustaz. Kali ini soal jawab ini disediakan oleh Ustaz Muhammad Luqman Makhtar, Sarjana Muda Ilmu Wahyu (Fiqh dan Usul al-Fiqh), UIAM. Pernah berkhidmat di Kolej Komuniti Masjid Tanah dan selayang.

Remeh Tetapi Penting Tentang Haiwan
Makanan Tidak Halal
S: Adakah kita perlu memastikan status halal makanan kucing yg hendak kita beli? Ada orang kata begitu. Cuma saya terfikir, jika kucing itu yg pergi mencari makan sendiri di luar, maka kemungkinan juga kucing akan makan bangkai. Bagkai itukan haram. Bagaimana?

J: Tidak perlu. Kucing boleh makan bangkai atau daging yg tidak disembelih mengikut syarak.

Huraian: Makan makanan halal itu wajib utk manusia sahaja. Binatang itu sendiri tiada taklifan utk mencari makanan yg halal. Maka tiada masalah utk memberinya makanan yg tidak halal utk manusia spt bangkai. Syaratnya makanan itu mestilah:
1. Tidak membahayakan bindatang itu sendiri.
2. TIdak diambil drpd hak org lain.

Tahlil Buat Haiwan
S:  Kucing kesayangan kami sekeluarga mati dilanggar di depan rumah tempoh hari. Jadi kami mengutip bangkainya dan menanamnya. Adakah terdapat panduan huku menguruskan haiwan peliharaan yg mati? Saya terfikirkan soalan ini setelah melihat anak-anak kecil saya beria-ia membacakan doa, sedekah al-Fatihah dan tahlil kpd kucing mereka.

J: Tiada hukum khas dlm menguruskan bangkai haiwan sebagaimana mengurus jenazah manusia spt mandi dan kafan. Haiwan yg mati wajib dilupuskan agar tidak menimbulkan gangguan kpd manusia. Maka antara cara yg terbaik adalah menanamnya. Haram membiarkan begitu sahaja atau membuanngnya dalam tong sampah hingga mereput dan berbau.

Doa dan tahlil itu utk manfaat manusia di akhirat nanti. Maka tiada keperluan perkara itu utk haiwan kesayangan.

Tidur dengan kucing
S: Apa hukum tidur dengan kucing? Bukankah bulu kucing yang melekat pada kain itu najis?

J: Boleh, tiada larangan utk tidur dgn kucing. Kucing itu sendiri haiwan yg suci. Maka bersentuhan dgnnya tidak membatalkan wuduk.

Ya, bulu kucing yg terpisah drpd badannya dikira najis menurut mazhab Syafi'i. Namun hal ini tidak menghalang kita utk tidur dgn kucing. Maka apa yg perlu dibuat, hilangkannya sahaja atau pakaian yg melekat bulu usah dipakai utk solat. Lagipun, bulu kucing itu najis yg dimaafkan  jika dlm kuantitinya sedikit.

Selain Kucing
S: Bolehkah kita memegang dan mengusap haiwan peliharaan spt hamster, ular dan iguana? Ada orng kata haiwan-haiwan itu najis, maka tidak boleh memegangnya?

J: Tiada larangan utk menyentuh haiwan-haiwan tersebut asalkan tidak membahayakan diri. Haiwan-haiwan itu sendiri suci, bukannya najis. Maka ita boleh solat terus tanpa perlu membasuh tangan dahulu. Andai kata seekor binatang itu najis sekalipun spt makannya berlumuran najis, bal itu tidak bermakna haram memegangnya. Yang wajib adalah membersihkan najis.

Dandan Kucing
S: Apa hukum mendandan kucing? Dandanan itu melibatkan trim (membuang atau merapikan) bulu, kuku dan misainya.

J: Perbuatan mendandan itu sendiri tiada masalah asalkan sahaja tidak membahayakan kucing. Jika tidak silap saya, mengerat misai kucing akan menyebabkan si kucing menjadi dungu dan tidak tentu hala. Boleh jadi misai itu alat deria dan pengesan kucing. Jika benar, maka haram mengerat misai kucing.

Disamping itu, perbuatan mendandan kucing itu boleh jadi haram jika ada unsur pembaziran dan melampau. Contohnya, kos mendandan kucing itu harganya berpuluh ringgit. Ingat pesanan Nabi bermaksud: "Berlah perhatian pada perkara yang bermanfaat utk kamu." (Rwayat Muslim)

Bunuh Kerana Kasihan
S: Jiran saya non Muslim ada memelihara kucing. Baru-baru ini dia melakukan suntikan maut ke atas kucingnya. Alasannya sudah sangat tua, dan doktor haiwannya pun menasihatinya. Itu cara terbaik. Bolehkah orang Islam berbuat begitu?

J: Tidak boleh. Haram perbuatan tersebut.

Huraian: Syariat memandu akal. Ada ketikanya akal tidak dapat memikirkan hal yg terbaik. Secara prinsipnya, haram sengaja membunuh makhluk Allah melainkan atas sebab dibenarkan syarak seperti untuk dimakan serta jenis haiwan perosak yg sunat dibunuh spt cicak dan lipas. Walau bagaimanapun, membunuh kerana kasihan tidak termasuk alasan yang dibenarkan.

Nasihat saya, buang kucing di tempat yg dia boleh mencari makan sendiri. Allah sebenarnya melengkapkan haiwan dengan naluri boleh mencari makan sendiri. Jika kucing itu mati selepas itu sekalipun, kita sudah terlepas drpd tanggungan dosa membunuh.

Kerjaya Veterinar
S: Seorang anak saya ini sejak kecil lagi sangat meminati haiwan. Bahkan dia bercita-cita hendak menjadi doktor haiwan. Apa hukum bekerja sbg doktor haiwan? Menurut apa yg saya tahu, utk menjadi doktor haiwan dia terpaksa memegang babi dan anjing utk mengubatinya.

J: Tiada halangan utk menjadi doktor haiwan. Kerjaya itu ada manfaat besar yg tersendiri buat manusia. Maka menjadi fardu kifayah atas umat Islam. Mesti ada doktor haiwan Muslim yg memenuhi keperluan masyarakat pasa setiap masa.

Soal anjing dan babi hanya pada kenajisannya sahaja. Satu-satunya hukum yg berbeza adalah tentang cara membasuh najis berkaitannya sahaja. Selain itu, prinsip umum masih sama iaitu sesuatu yg najis tidak semestinya haram disentuh. Bukankah hasil buang air besar kita itu najis? Lalu bagaimana kita hendak membersihkannya jika haram hukumnya menyentuhnya?

Islam mengajar kita belas kasihan kepada semua jenis makhluk termasuk anjing dan babi.

Kucing Mahal
S: Apa hukum membeli kucing yang harganya RM4000?

J: Hukum jual beli kucing menurut pendapat jumhur adalah harus. Maka sah hukumnya. Namun dari aspek akhlak dan keutamaan, usahlah menghabiskan duit pada sesuatu yg tidak memberi mandaat besar. Boleh jadi haram hukumnya jika perkara ini dinilai sbg pembaziran.

Bisnes Biak Kucing
S: Apa hukum perniagaan membiak baka kucing? Hari ini memang terdapat permintaan tinggi terutamanya terhadap anak kucing baka baik.

J: Mengambil pendapat jumhur ulama, harus jual beli kucing. Maka harus juga hukumnya segala bentuk perniagaan berkaitan dengannya seperti yang saudara nyatakan.

Sewakan Kucing Sebagai Induk
S: Dalam kalangan peminat kucing, menyewakan kucing jantan sbg induk itu amalan biasa bagi mendapatkan baka anak yg terbaik. Saya mempunyai kucing parsi jantan berbulu lebat. Sebelum ini sudah beberapa kali saya menyewakannya kpd org lain utk disatukan dgn kucing betina mereka. kadarnya RM300 seminggu. Ada kawan saya menyewa sampai RM800.

J: Menyewakan haiwan jantan utk tujuan seperti ini diharamkan. Abdullah bin Umar menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w melarang utk (menjual) mani haiwan jantan ('asb al-fahl). (Riwayat al-Bukhari). Hadis ini menjadi dalil para ulama utk menyatakan haram mengambil upah atas menyewakan haiwan jantan utk bakanya.

Namun begitu, para ulama menganjurkan utk meminjamkan haiwan jantan itu beberapa lama agar ia mengawan dgn haiwan betina milik org lain, Selepas itu, pemilik haiwan betina tiu tidak haram memberi hadiah atas peminjaman tersebut, dan pemilik haiwan jantan halal menerima hadiah tersebut. Demikian dijelaskan dlm kita-kitab fiqh antaranya Mughni al-Muhtaj.

Tengok Haiwan Mengawan
S: Apa hukum melihat haiwan mengawan? Saya terpaksa berbuat demikian utk memastikan kucing saya benar-benar mengawan. Jika tidak sia-sia sahaja duit saya menyewa induk.

J: Jika ada keperluan spt yg saudari nyatakan, maka dibolehkan. Adapun menonton haiwan mengawan itu secara suka-cuka merupakan perbuatan yg tidak elok dilakukan. Apatah lagi jika ia boleh membangkitkan syahwat, maka haram hukumnya.

Bunuh Semuat
S: Apa hukum membunuh serangga yg berkeliaran di dlm rumah spt semut dan labah-labah? saya terbaca hadis yg menyebut bahawa Nabi melarang membunuh semut.

J: Boleh. Prinispnya boleh membunuh haiwan jika kewujudannya memudaratkan kita.

Nabi menceritakan: "Ada seorang nabi bertduh dibawah pokok. Kemudian dia digigit oleh seekor semut. Lalu dia membakar keseluruhan sarangnya. Allah menegurnya: Kenapa tidak bunuh seekor itu sahaja?!" (Riwayat Muslim)

Berkenaan hadis-hadis Nabi yang menyryh atau membunuh haiwan-haiwan tertentu itu perlu difahami sebaliknya. Satu ketika Rasulullah menyebut : "Tiada dosa membunuh lima jenis binatang: gagak, helang, tikus, jengking dan anjing gila." (Riwaya Muslim)

Dalam kesempatan yg lain pula, Nabi melarang membunuh empat jenis binatang: semut, lebah, burung belatuk dan katak." (Riwayat Abu Daud)

Maka kefahamannya adalah spt berikut:
Kategori Haiwan & Hukumnya


Kategori haiwan
Haiwan yg membahayakan manusia secara semula jadi
Haiwan yang tidak membahayakan manusia secara semula jadi
Contoh
Jengking, tikus
Semut, burung
Hukum
Boleh dibunuh walaupun belum berlaku lagi kemudaratan.
Boleh dibunuh hanya selepas berlaku kemudaratan atau benar-benar dibimbangi berlaku
  
Tengok Babi
S: Apa hukum melihat babi? Semasa pergi ke zoo, saya hendak melihat juga bagaimana rupa babi tetapi dilarang oleh ayah saya. Tidak boleh tengok.

J: Boleh. Tidak makruh apa lagi haram untuk melihatnya.

Huraian: Anjing atau babi itu makhluk ciptaan Allah. Tiada bezanya dengan haiwan lain melainkan hukum kenajisannya sahaja.

Masyarakat kita sangat prejudis terhadap kedua-duanya. Ingat, kedua-duanya makhluk Allah. Allah tidak mengarahkan kita utk membencinya. Allah hanya mengarahkan cara khusus utk mengurusnya. Tidak lebih dari itu.

Menghina makhluk Allah, boleh jadi menghina Alah. Bukankah jika kita menghasilkan sesuatu spt hidangan, lukisan lalu ada org mengkritik, kita pun berasa. Allah tiada bandingan. Namun kita memahami cara beradab dgn Allah dgn memperhatikan cara beradab sesama kita.

Tangkap dan Lepas 
S: Apa hukum amalan memancing ikan tetapi melepaskannya semula? Secara positifnya, pendekatan ini dapat mengekalkan populasi spesies ikan.

J: Perbuatan menangkap dan melepaskan semula ikan dikira sbg menyeksa haiwan. Maka berdosa dan dilarang hukumnya. Bayangkan, mata kail itu melekat di mulut ikan yg berdara. Semasa hendak mencabut mata kail, sudah tentu mulut ikan tersebut terluka teruk. 

Huraian: Allah menjadikan haiwan utk berkhidmat kpd manusia. Selagi manusia menggunakannya utk tujuan dan dgn cara yg dibenarkan, maka Islam membenarkannya. Kita hanya boleh membunuh haiwan dgn dua sebab dua sebab sahaja. Maka selain itu, tidak boleh.   

Bakar, Racun atau Pukul
S: Bagaimana cara membunuh tikus yang ditangkap? Bagaimana pula semut dan lipas yang banyak terdapat dalam rumah.

J: Apa-apa sahaja cara dibolehkan asalkan:
1. Tidak menyeksa.
Sabda Rasulullah maksudnya: "Sesungguhnya Allah menetapkan ihsan buat setiap sesuatu. Maka jika kamu hendak membunuh, perelokkan pembunuhan itu." (Riwayat Muslim)
2. Bukan dengan api.
Ibn Mas'ud menceritakan bahawa beliau pernah bersama Nabi dalam satu musafir. Semasa Nabi pergi membuang air, ada sahabat yg membakar sarang semut. Tatkala Nabi kembali dan melihat sarang yang dibakar, lalu Baginda bertanya: "Siapa yang membakar ini?" 
"Kami!"
"Sesungguhnya sesiapa pun tidak boleh mengazabkan dgn api melainkan Tuhan pencipta api!" (Riwayat Abu Dawud)
Wallahu a'lam.      

No comments: