Journal 2013 - # 403

Hi uols!! Salam taqwa salam ilmu utk sume, memandangkan 11.45 pagi aku akan menaiki pesawat menuju ke negeri kelahiran aku sekali lagi utk percutian bg melaksanakan tanggungjawab aku sbg anak kpd emak aku. Sambil2 tu smpt la aku share artikel ni yg aku rasa berguna pada kita agar kita lebh peka dalam melaksanakan tugasan seharian kita. Okies kali ni aku nk share soal jawab 'Makanan Halal Lebih Banyak' yang disediakan oleh Ustaz Mohammad Nidzam Abdul Kadir (al-Jarumi), Sarjana dari Universiti Islam Malaysia (UIAM). Penceramah dan penulis aktif. Sering mengisi slot Tanyalah Ustaz, TV9. Antara buku beliau ialah Fiqah Berinteraksi dengan Non Muslim. Kini pensyarah di UIAM. Jom kita baca persoalan Fiqah Non Muslim berkaitan dgn 'Makanan Halal Lebih Banyak' sbg panduan n penambahan ilmu kita.



Tidak Cukup Sekadar Halal
S: Mohon ustaz jelaskan tentang konsep halalan tayyiban yg digembar-gemburkan sejak kebelakangan ini. Bukankah cukup makanan itu boleh dimakan asalkan halal?

J: Islam amat menjaga setiap perkara yg masuk ke dalam perut setiap Muslim. Rasulullah bersabda maksudnya: "Setiap daging yg tumbuh drpd benda yg haram, maka nerakalah tempat yg paling layak baginya." (Riwayat al-Hakim)

Prinsip dlm syariat Islam, apa sahaja hukumnya halal melainkan ada nas syarak yg menyatakan ia haram. Hanya beberapa jenis sahaja dinaskan haram dlm al-Quran dan hadis. Maka benda yg halal amat byk skali.

Tidak cukup setakat itu, makanan yg halal juga mesti baik iaitu dr aspek kesihatan. Firman Allah mafhumnya: "Wahai sekalian manusia, makanlah yg halal lagi baik dari apa yg terdapat di bumi. Janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu." (Surah al-Baqarah: 168)

Ada makanan yang halal tetapi tidak menepati syarak baik. Contohnya pengambilan gula dalam makanan dan minuman itu halal. Namun pengambilannya melebihi keperluan dan secara berterusan pula, ia boleh membawa risiko besar penyakit diabetes. Maka makanan dan minuman tersebut halal tetapi tidak tayyib.

Gulai dgn menggunakan santan adalah halal. Namun penggunaan santan setiap hari mungkin membawa kpd risiko besar penyakit spt tekanan darah tinggi. Maka ia tidak menepati syarat tayyib.

Imam Ibn Kathir dlm Tafsirnya ada menjelaskan maksud hala dan tayyib: "Sesungguhnya Allah mengharuskan bagi manusia utk makan drpd apa yg ada di bumi hal keadaannya halal iaitu elok pd zatnya dan tidak memudaratkan pd badan dan juga akal."

KUALITI MAKANAN MUSLIM:
1. Halal
2. baik (Tayyib)
Yang Mana Lebih Banyak
S: Bagaimana utk kita menjawab anggapan bahawa banyaknya makanan haram dlm Islam? Saya pernah mendengar org Islam sendiri berkata demikian?
J: Apabila diteliti nas al-Quran, kita akan dapati bahawa makanan yg halal tidak dinyatakan. Makanan yg dinyatakan hanya yg haram. Kenapa begitu? Ini kerana makanan yg haram adalah sedikit manakala makanan yg halal adalah byk. Oleh sebab itu tidak hairan al-Quran menjelaskan perkara yg haram sahaja. Maka apa yg tidak disebut sbg haram adalah kekal sbg makanan yg halal.
Sbg contoh, Nabi ditanya tentang pakaian yg boleh dipakai oleh sesorang yg dlm ihram. Persoalannya tentang pakaian yg boleh dipakai. Cuba kita amati jawapan Nabi yg bermaksud: "Org berihram tidka boleh memakai gamis, serban.." (Riwayat al-Bukhari)
Sekali fikir, satu jawapan yg pelik. Lain yg ditanya tetapi lain pula yg dijawab. Akan tetapi, jawapan Nabi s.a.w membuka ruang yg luas bahawa byk jenis pakaian yg boleh dipakai. Oleh kerana byk yg boleh dipakai, maka adalah lebih baik dan lebih bijak jika diterangkan perkara yg tidak boleh dipakai sahaja.

Berbalik kpd soal makanan, tdpat ribut jenis makanan dgn pelbagai kaedah makanan dgn pelbagai kaedah masakan. Al-Quaran tidak menerangkan setiap makanan yg halal. Ini kerana makanan yg halal amat banyak.Maka al-Quaran hanya menyenaraikan makanan yg haram sahaja.

Firman Allah mafhumnya "Diharamkan bagimu bangkai, darah (yang mengalir), daging babi, (daging) yang disembelih atas nama selain Allah, binatang yang (mati) tercekik, dipukul, terjatuh, ditanduk, diterkam binatang buas kecuali yg sempat kamu menyembelihnya dan begitu juga yg disembelih utk berhala." (surah al-Maidah: 3)

Kewajaran Logo Halal
S: Apa yang perlu kita lakukan utk memastikan makanan yg kita makan adalah halal?

J: Dalam negara kita, ada saja sijil halal dan logo halal. Setiap makanan perlu dipastikan sama ada loga halal dipastikan sama ada logo halal atau tidak. Jikaada logo halal, perlu dipastikan sama ada logo halal tersebut adalah asli atau tidak asli. Jika asli, perlu dipastikan sama ada mash sah atau sudah tamat tempohnya.

Ini bermaksud bahawa setiap makanan adalah haram kecuali ada pengesahan halal. Barangkali ini antara sebab susahnya memperoleh makanan halal dalam Islam.

Apa yg dilakukan oleh pihak berkuasa ada maslahat dan kewajarannya. Walaupun umat Islam adalah majoriti, namun ekonomi makanan dan bahan mentah dikuasai oleh golongan bukan Islam seluruh dunia. Dalam populasi masyarakat dunia, secara pukalnya 3/4 penduduk dunia bukan Muslim. Wallahu a'lam.

No comments: