Journal 2012 ~ #290


Hi uols, Friday is coming rite now!! 2morrow it Saturday is holiday weii.. next week going to holiday again back to sabah again!! Wow almost every month going back sabah hihi, byk plak langau2 yg berbunyi pasal kerap sgt balik sabah ada plak rumors kata aku nk bertunang or kahwin?! hihi tu la sape suruh x paham keadaan anak tunggal mcm aku ni tanggungjawab aku lebih besar drpd korg yg ramai adik beradik. Esok klau aku mati x mo jawab dgn malaikat tentang tanggungjawab aku yg x ambik berat pasal mak aku yg tinggal sorg2 kt sabah tu.

What ever ler, janji rezeki Allah beri tu sentiasa ada bleh la beli tiket kapal terbang n bercuti skali. Aku citer mcm ni pon sbb byk yg persoalkn, sindir n perli2 aku sejak 2 menjak aku balik dr holiday baru2 ni, Paris u besar belanja so ada aku kesah!! selama ni aku carik duit utk aku n family aku bkn utk org lain, duit  simpan utk diri sndiri bukn utk org lain ada aku kesah. Tapi syukur pd Allah sbb murahkan rezeki aku n mak aku. Seronok rasanya rezeki yg Allah beri, bukan nak riak dulu bila susah org pandang kita serong sgt mcm peminta sedekah tp bila da senang mcm ni, mcm2 tabur fitnah ada kata keluarga kami ni bela hantu la, anak jd 'PELACUR' la, dasyat x dasyat!! well itu bergantung pd niat aku, selama ni aku kerja keras, bisnes MLM berjalan dgn lancar walaupun ada turun naik nyer, yg best bila ada call nk buat percutian kt sabah or nk rental car aku dpt komisyen dr rakan kongsi so apa yg aku dpt aku saving. Aku ingat pesan hamba Allah ni solat 5 waktu kena jg jgn lalai klau x rezeki x masuk n x berkat. Klau ada lebih2 tu buat sedekah x kira pd sape pun, n pesan mak aku plak klau rajin sedekah walau seringgit kt tabung masjid setiap jumaat selama 40 hari berturut-turun jumaat sure rezeki x akan putus so amalan tu yg aku buat slalu, bkn nk bongkak atau nk menunjuk tp ini perlu di kongsi agar korg yg kaya2 tu yg terlebih duit tu bleh buat amal jg utk jambatan akhirat kelak. Esok mati ada jg bekalan d bawa bkn kosong jer mcm org bajau kata lugai2 (^_^)

Well Kepuasan tu tetap ada, bila rezeki Allah beri pada keluarga aku x sangka baru2 ni rumah kedai yg tersadai lebih 8 tahun da kena sewa, alhamdulillah rezeki.. mak aku siap pesan da klau esok2 dia x de 10% dr duit sewa tu sedekah kt masjid or surau atas nama mak n arwah bapa!! mulia sungguh niat mak aku. Hmm.. mungkin org kt cni pandang aku cikai jer, x de apa2 tp bkn sume manusia nk tunjuk harga kekayaan dunia pd seluruh dunia kn, biar la org nk kata aku apa pn janji aku happy dgn kehidupan aku ketika ni, klau ada rezeki insya allah tahun depan or lagi satu tahun aku n mak aku nk melangkah ke tempat yg pernah sama2 kami pergi dulu utk kedua kali ni, insya allah. Pelaburan ke jalan Allah tu lebih baik sebenarnya dr pelaburan dunia ni. BTW segala yg aku miliki ni slalu aku ingatkn diri aku hnya pinjaman semata2 jasad n nafas aku ni pon pinjaman dr DIA juga. Klau kita takbur sgt pn x bleh esok mati bawa kain putih jer yg balut jasad kita. 

Skg ni aku cuba utk belajar diam dr byk berkata2 sbb selama ni, bila org sakitkan ati aku mengata aku, aku melenting, so now silent it better more then to much mouth (^_^). Alah bak kata org tua2 mulut tempayan mng boleh tutup mulut manusia mng payah!! jd pandai2 la bw mulut tu jgn lebih2 plak!! Terlalu byk menyakitkn ati org pn bkn elok mna pn esok mati x bleh mengucap plak!! Skg ni, diam lebih baik dr byk bercakap klau ckp pn nnti org kata aku bercakap suka sindir2 plak ada plak yg terasa ati so utk sementara aku ni jer.. lepas ni korg rasa jg mcmna kn..

No comments: