Journal 2011 ~ #237

Adakalanya aku merasakan kehidupan ini tak adil buat aku, sering kali ada saja provokasi atau diskriminasi terhadap hidup aku. Adakalanya setiap apa yang kita impikan pasti akan ada saja yang menghalang atau ada saja ujian yang mungkin mencabar kewarasan pemikiran aku sendiri. Kadangkala aku terpaksa membuat keputusan yang benar-benar di luar jangkaan aku sendiri. Bukan kekesalan yang aku cuba sampaikan tapi kekecewaan yang membuat aku rasa benci dan bosan dengan kehidupan sebegini.

Mungkin kehidupan ini sering diatur sebegini.. aku tidak menyalahkan kepada Pencipta atau menapikan kewujudan Qada dan Qadar sesuatu kehidupan itu, tapi aku memikirkan akan nasib yang menimpah diri ini dari hari ke hari. Bukan meminta simpati cuma luahan hati yang merasakan tidak adil buat diri ini. Sejujurnya aku mula merasakan kebosanan dengan perkataan komitmen untuk meneruskan sesuatu urusan itu. Sukar untuk kita berpegang teguh dan melaksanakannya jika ia selalu berakhir dengan kekecewaan atau kegagalan. 

Hari demi hari, bulan berganti bulan dan tahun seban hari bertambah.. aku masih lagi begini. Perkataan jujur dan setia pada aku kini dah mati seolah ia meragut kebahagiaan sebahagian diri aku sendiri. Kenapa ia? setiap yang kita harapkan itu selalu saja di balas dengan kekecewaan. Seolah soal hati soal perasaan itu satu permainan yang senang buat orang lain perlakukan, seolah hati dan perasaan itu bagai satu boneka yang boleh di ambik dan di buang. Mudahnya hidup sedemikian, seolah-olah tiada perasaan belas kasihan terhadap orang lain. Jika benar ia berlaku apa rasa hati dan perasaan jika ia terjadi pada diri sendiri di lukai dan di kecewa? Pasti rasa terlukakan, moga apa yang berlaku itu pasti akan ada hikmah di sebalik semuanya.


Stacy - Kisah Dongeng

Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka yang jauh lebih megah dari diri ini
Apa yang mampu ku berhias hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu...Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

No comments: