Tahniah Adflin Shauki

Assalamualaikum dan Salam Perjuangan!

Hi uols! Beberapa hari ni hangat cerita pasal isu gelaran 'Datuk' beli yang di buat lawak oleh pelawak Zizan Razak! Banyak artis-artis di Malaysia ni tersinggung dengan lawak Zizan pada malam FFM29. Pada aku nak berlawak kenalah berpadah-padah. Kepada Zizan sila buat research terlebih dahulu. Nak dapat gelaran 'Datuk', 'Dato', 'Datuk Sri', 'Datuk Sri Panglima', whatever apa sekali gelaran memang sekurang-kurangnya ada wang cagaran selain daripada jasa mereka terhadap sesuatu bidang. Dulu aku pun terfikir macam tu kena beli tapi bila pengalaman ex-boss dapat gelaran 'Datuk' daripada Agung iaitu Almarhum Sultan Abdul Halim baru aku tahu proses sebenar. Sama juga dekat negeri Sabah ni nak dapat gelaran 'Datuk Sri Panglima' pun prosedur tetap sama. Cukup sampai itu cerita gelaran ni, yang lain korang boleh research sendiri okies.

Back to story, Tahniah buat brother Adflin Shauki yang mendapat gelaran Datuk Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) ,darjah kebesaran sempena Ulang Tahun Keputeraan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah pada Selasa baru ni, beliau ditemani oleh ibu beliau semasa majlis pengurniaan tersebut. Alhamdulillah. Kelihatan Datuk Aliff Syukri juga turut menerima anugerah pada masa tersebut.


Kalau sesiapa mengikuti perkembangan Adflin Shauki, beliau bukan sahaja bergiat dalam seni tapi Adflin banyak melakukan aktiviti-aktiviti amal termasuklah misi bantuan Palestine, iran dan mungkin banyak lagi yang kita tak nampak, iya lah kan tak kan semua benda kebaikan tu nak kena bagitahu semua orang. So Afdlin Shauki memang layak untuk menerima anugerah tersebut, jangan pertikaikan apa sangatlah sumbangan beliau tu, itu usaha beliau dan beliau layak untuk itu.

Kenali Afdlin Shauki:
Afdlin Shauki bin Aksan (lahir 19 Mei 1971) lebih dikenali sebagai Afdlin Shauki (atau Chief Kodok dan juga Sedey Malaskepada peminatnya) ialah seorang penyanyi, pengarah, penerbit, pelawak dan pelakon Malaysia. Beliau berpengalaman menjadi pengacara bagi Anugerah Industri Muzik (AIM) tahun 1997, 1999-2003, 2005-2010. Selain itu, beliau juga menjadi pengacara dan penulis bagi rancangan Golden Dreams (1999) dan Golden Dreams Extreme (2000). Beliau mula mendapat tempat dalam bidang hiburan tanah air ekoran kejayaan beberapa filemnya seperti Buli (2004), Baik Punya Cilok (2005), Buli Balik (2006) dan Sumolah(2007).

Seorang penyanyi, pemuzik dan penghibur secara langsung — Afdlin, bersama-sama dengan kumpulannya Acidiz, mengetengahkan R&B, jazz asid dan funk. Album sulungnya FUUYO! telah dikeluarkan pada akhir tahun 2003. Pada tahun 1992, Afdlin mengadakan persembahan untuk penonton sebanyak 50,000 di 'Konsert Ikhlas' bersama Zainal Abidin dan Sheila Majid antara lain. Beliau telah mempersembahkan salah satu daripada kelab-kelab jazz yang paling dihormati di Eropah seperti Ronnie Scott, sebagai persembahan pembukaan untuk Sheila Majid untuk jelajah 1996 UK. Beliau juga membuat penampilan tetamu dengan anak didik David FosterJordan Hill bagi jelajah Malaysia 1997 nyanyiannya "Till The End Of Time".

Beliau memenangi kategori lagu Pop Etnik Terbaik di Anugerah Juara Lagu ke-19 pada tahun 2005 untuk lagu yang ditulisnya untuk Dayang Nurfaizah bertajuk "Erti Hidup".

Sekali lagi LC Journal mengucapkan sekalung tahniah buat Afdlin Shauki atas pengurniaan darjah kebesaran tersebut, moga jadi pemangkin kepada kerjaya Afdlin Shauki dan keluarga. Pada korang yang masih belum follow Afdlin Shauki di instagram atau facebook boleh follow yer..

No comments: