Journal 2011 ~ #191

Wah!! ari ni da isnin yerk.. cepat tul ms blalu.. pejam celik pejam celik da isnin hihi, wokey la memandangkan ms yg aku ada ni agak terhad so kena la gunakan sebaik mungkin. Kali ni aku nk citer pasal industri seni d tanah air kita ni. Entahlah kekadang aku tgk mcm sedih jg dgn industri seni kita kt M'sia, ntah mna silap nye pon x taw.. mula2 aku nk citer pasal drama kt tv kita ni.. kekadang aku heran gak kenapa byk sgt citer asing kt dlm tv kita ni terutama skali citer indon adoii mcm x de citer M'sia jer. Baru-baru ni, citer drama Sakti Delima arahan Sheila Rusly dihentikan seketika kononnya berunsurkan syirik dan tahyu serta memesongkan daripada akidah Islam. Hmm.. aku x phm betul la Lembaga Penapisan Filem (LPF) ni, klau drama indon yg dongeng itu ini tu bleh plak di tayangkan x de plak kena tapis?? adoii memang buta betul org LPF ni.. kenapalah drama M'sia produk buatan M'sia plak yg kena buat mcm tu, dulu bukan main canang lg nk majukan industri seni kt M'sia ni tp haram ada cakap je lebih tp nk buat alahai ala kadar.. kesian aku tgk pengiat seni tempatan. Nk cr makan pon susah klau dok gaduh mcm2. Entah bila org2 yg berkenaan n yg tertentu ni buat dasar tertutup utk seni asing. 

Bukan apa kesian aku tgk artis2 M'sia ni, ada yg nk buat konsert x de penaja plak, tp klau artis luar nk buat konsert kt M'sia fuh!! tajaan bukan main lg, hmm.. heran mcmna nk maju industri seni kt M'sia ni. Dulu aku suka dgr lagu2 dr luar tp skg ni aku cuba kurangkan bila aku hayati n amati lagu2 M'sia ni byk yg bagus2 x kira dr genre mna pon, yg penting berunsur nasihat tu penting. Aku tertarik pada bait2 lirik dr kump. Bunkface taju Dunia best bila kita dgr betul2, x tau la pd korg tp pd aku kebanyakan lagu2 dr Bunkface ni aku dgr ada yg berunsur nasihat lirik2 yg mereka cuba sampaikn.. So pd korg yg minat n sayang pd industri seni tanah air kita ni.. korg ada otak korg pikir la sndiri yerk.. adiosazz!!


No comments: